Skriv ut

Att hänga med i 5G-racet blir viktigt för ett lands konkurrenskraft, lika viktigt som vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser har varit den mer analoga världen. Det var budskapet från Ericssons koncernchef Börje Ekholm när har pratade på Kista Mobility Day.

– Vi ser också 5G som en innovationsplattform på samma sätt som när 4G kom. Vad skulle användarfallen för 4G vara? Det var ingen, tror jag, som tänkte att 90 procent av e-handeln skulle gå via mobilen eller att vi skulle beställa taxi via en app eller att vi skulle strömma nyproducerade tv-serier via mobilen.

Samma sak gäller idag som när 4G lanserade för ungefär tio år sedan. Det kommer att växa fram en rad nya tjänster och företag som bygger sina affärer på den infrastruktur som 5G erbjuder.

– Det här gör att vi tror att 5G blir en nationell konkurrensfördel.

Enligt Börje Ekholm finns det nio kommersiella nät i drift, nät där kunderna kan teckna olika typer av abonnemang.

– Åtta av dem är vi och i fem är det bara Ericssonutrustning, säger han märkbart stolt.

Men bara ett av näten finns i Europa. Det är Swisscom som nyligen lanserade sitt 5G-nät.

– Att vi är efter beror på frekvenstilldelningen, att operatörerna har en utmanande ekonomisk situation och att frekvenserna är väldigt dyra.

Även Sverige släpar efter trots att Ericsson har sin bas här. Visserligen har PTS nyligen genomfört en auktion för 700 MHz-bandet men nästa omgång, för högre frekvensband, sker det först i höst.

– Vi ser 5G som ett stort steg mot morgondagen samhälle, mot smartare städer, industrier och verksamheter. Jag brukar säga att 5G och digitaliseringen kommer att innebära början på det olycksfria samhället.

Kategori: Nyheter