JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 15 november 2019 VECKA 46

Självkörningspionjären Anthony Levandowski åtalas på 33 punkter för att ha stulit affärshemligheter kring lidar och självkörning från Googles dotterbolag Waymo.

Vi har skrivit om händelsen förut (länk). Det handlar om utvecklingen av självkörningsteknik i Kiseldalen. Ett av de stora namnen inom området – Anthony Levandowski – försökte slå mynt av data som tillhörde hans arbetsgivare Waymo genom att smuggla med sig utvecklingsresultat till sin nya uppdragsgivare Uber.

I alla fall om man får tro det åtal som nu väcks.

Waymo och Uber har för länge sedan gjort upp ovanför Anthony Levandowskis huvud. Uber betalade 245 miljoner dollar och lovade att inte utnyttja eventuella lärdomar från honom.

Men en statlig åklagare i norra Kalifornien har under ett drygt år också ägnat sig åt att förbereda ett åtal mot Anthony Levandowski personligen. Han heter David L. Anderson och har redan smygstartat processen i media med skicklig retorik:

– Det är ok att byta jobb, men inte ok att fylla fickorna på vägen ut.

Det är ett citat alla kan skriva under på och ett roligt sätt att illustrera vad Anthony Levandowski påstås ha gjort. 

Det som återstår för David L. Anderson är att bevisa att Anthony Levandowski faktiskt brutit mot lagen, vilket Anthony Levandowskis advokat förnekar:

– Under ett drygt decennium har Anthony Levandowski varit en ledande innovatör inom självkörande bilar och långtradare. Bevisningen i denna rättegång kommer entydigt att visa att han inte stulit något. Inte från Google och inte från någon annan heller. Punkt och slut.

I väntan på åtalet har Anthony Levandowski fortsatt sitt arbete i självkörningens tjänst och utvecklar en tredjepartslösning för självkörande långtradartransporter. Företaget heter Pronto och använder ingen lidar alls – vilket företagets pressmeddelande om åtalet skyndar sig att påpeka – utan förlitar sig på ett gäng lågupplösta kameror. 

Google anställde Anthony Levandowski år 2007 och gav honom ledande roller inom utvecklingen av dess självkörande taxi. Wikipedia beskriver det som att det var Anthony Levandowski som ”byggde” den.

År 2016 bildade Anthony Levandowski ett företag kallat Otto som Uber därefter köpte för 680 miljoner dollar. Enligt åtalet tog han inte bara med sig ett gäng kollegor till Uber utan också en mängd företagshemligheter genom att bland annat kopiera 14 000 konfidentiella filer till sin dator.  

Anthony Levandowski påpekar att han kopierade filerna medan han fortfarande jobbade på Waymo och hävdar att de aldrig kom i Ubers eller någon annans händer.

Anthony Levandowski betalade igår en borgen på två miljoner dollar och belades med fotboja för att inte kunna rymma. Den 4 september är nästa datum i rättssalen. Maxstraffet är 10 års fängelse, en kvarts miljon dollar per åtalspunkt och eventuellt skadestånd.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)