JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 22 november 2019 VECKA 47

För ett år sedan tog Bra Mässor över stafettpinnen som arrangör av branschmässan SEE. Uppdraget är att vända den nedåtgående trenden.

– Vi måste göra en massa olika saker för att utveckla mässan, vi kan inte bara köra på i gamla hjulspår, vi kommer att skruva på olika grejor samtidigt, säger Björn Lindforss som är projektledare för SEE som arrangeras på Kistamässan den 5-7 maj nästa år.

Ett exempel är konferensen där ambitionsnivån skruvats upp med intressanta nordiska och internationella talare. Programgruppen har börjat sitt arbete men ännu finns inga talare klara. Det är inte heller bestämt om det blir en eller två scener.

– Vi kommer att släppa mer information vartefter samarbeten och talare blir klara.

En sak som är spikad är att mässkalaset blir första kvällen, den femte maj. Coverbandet Haaks ska underhålla.

– Många planerar sina aktiviteter på mässan tidigt. Därför går vi ut med det redan nu, så att man håller den kvällen fri.

Precis som tidigare år kommer mässkalaset att vara i foajén utanför mässhallen.

– Vi har kört det här coverbandet i andra sammanhang och det blir ett himla ös.

Parallellt med att sätta ihop konferensprogrammet pågår arbetet med att få utställarna att boka upp sig.

– Vi har kickat igång det arbetet och det är fullt ös med bokningar.

Rent konkret innebär det att drygt halva golvytan är fylld när vi talas vid i början av oktober.

– Det är läge för dem som inte bokat att börja tänka på det när det fortfarande finns lite att välja på, säger Björn Lindforss.

Efter årsskiftet är det dags att dra igång marknadsföringen av mässan till potentiella besökare.

– Vi kommer att lägga kanske dubbelt så mycket pengar som senast på besökarmarknadsföringen. Jag tror det är nödvändigt.

Förutom den sedvanliga annonseringen i olika medier handlar det om samarbeten, att nyttja databaser, utskick och nyhetsbrev.

Dessutom ska mässan marknadsföras i de nordiska grannländerna och i Baltikum.

– Det är ett lite större åtagande. Vi måste göra det genom samarbeten med media och branschorganisationer, säger Björn Lindforss.

Förutom utställarna och konferensdelen finns fler komponenter som ska attrahera besökare, det är ”Start up corner” och ”Carrier corner”.

– Syftet med Start up corner är att vi ska kunna lyfta startupbolagen, ge dem möjlighet att synas och knyta nya kontakter.

Carrier corner handlar om kompetensförsörjning för branschen.

– Vi kommer att återkomma kring formerna men både studenter och de som redan är i branschen är välkomna.

Bra Mässor har under ett antal år arrangerat en annan av Svensk Elektroniks mässor, - ECS, Embedded Conference Scandinavia.

– Det finns ett bra kontaktnät där med många intressanta talare som skulle kunna platsa på SEE och ett antal utställare som är på bägge. Men det är inte bara att planka av den. SEE är mycket bredare och ska vara branschens stora mötesplats.

 

 

 

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)