Den tyska biltillverkaren Volkswagen investerar i en vindkraftspark som byggs sju mil nordväst om Skelleftå. Det är en av cirka 20 vind- och solkraftanläggningar som VW ska investera i inom Europa fram till år 2025.
100 av de 270 GWh i årskapacitet vindkraft som byggs av WPD i Aldermyrberget utanför Skellefteå, tillhör härmed Volkswagen. Det som VW konkret köper är så kallade ursprungsgarantier.
Det första vindkraftverket på Aldermyrberget togs i drift under hösten 2020. Parken är egentligen färdigbyggd med en effekt på 72 MW, men blad med felaktigt konstruerade infästningar håller på att bytas ut efter ett haveri för ett år sedan.
VW har lovat att vara koldixodneutralt till år 2050. För er som undrat vad det betyder i praktiken är detta en del av svaret: VW ska i Europa investera upp sig till en kapacitet på 7 TWh vindkraft och solkraft till år 2025.
Totalt innebär det en satsning på 40 miljoner euro. Parken utanför Skellefteå är den hittils största investeringen i den satsningen. Andra investeringar kommer att göras i Tyskland, Spanien, Storbritannien och Finland.
Volkswagen säger sig vara första biltillverkare att investera i förnybar energi i industriell skala.
– Volkswagen är oåterkalleligt på väg mot nollutsläpp, säger Ralf Brandstätter, vd för märket Volkswagen, i ett pressmeddelande.
VW:s program mot koldioxidneultralitet heter ”Way to Zero” och strategin heter ”Accelerate”.
År 2030 ska minst 70 procent av Volkswagens totala försäljning i Europa – en miljon bilar – vara helt eldrivna. I Nordamerika och Kina ”bör” då andelen sålda elbilar uppgå till minst 50 procent.
Volkswagen levererade totalt omkring 290 000 elbilar till kunder mellan januari och oktober – tre gånger fler än 2020.
Enligt VW är ID.4 den mest registrerade elbilen på den svenska marknaden hittills under 2021 – fler än 6000 exemplar har levererats.
Givet att en elbil gör av med 10 kWh om dagen så kan 100 GWh/år försörja 27 000 elbilar.
Volkswagen kommer att lansera minst en ny elbil varje år. Planen är att minska koldioxidutsläppen per bil med 40 procent i Europa fram till till 2030, jämfört med 2018.