Skriv ut
ETN tar pulsen på komponentdistributörer:

TTI – från noll till 260 miljoner på 15 år

TTI öppnade kontor i Sverige år 2001. Lars Dahlström har varit med från starten och leder idag en nischdistributör vars svenska kontor har 26 anställda och en omsättning på 260 miljoner kronor.
– Det har gått över förväntan. Vi startade i princip på noll och har växt varje år förutom 2009, säger Lars Dahlström.

 
  Lars Dahlström
Snittet har legat på 18 procent per år mycket beroende på att TTI har en enkel, och som det visat sig, framgångsrik filosofi: företaget säljer enbart passivt, kontaktdon och elektromekanik från lite drygt 30 leverantörer. Det ska dock tilläggas att TTI har ett systerbolag i form av katalogdistributören Mouser som har alla typer av komponenter.

Bägge företaget ägs av Berkshire Hathaway – Warren Buffets investmentbolag – och delar lokaler i Upplands Väsby, strax norr om Stockholm.

– Vi har varit konsekventa, inte gjort nedskärningar i lågkonjunktur, inte flyttat lagret och inte stängt några kontor. Den stora skillnaden mot när vi startade är att vi idag är mycket mer fokuserade på nya produkter och teknisk support eftersom det till stor del försvunnit från leverantörerna.

En del företagets tekniska kompetens finns i Sverige men kontoret tar också hjälp av FAE:er runt om i Europa för att hjälpa kunderna. Organisationen har byggts upp under de senaste fem, sex åren och tillsammans med leverantörerna gör företaget bland annat seminarier där man presenterar olika lösningar och vad som kommer framöver.

– Istället för att en teknikavdelning ska sitta och surfa på nätet en eller två dagar kan vi komma in och tillföra vår kompetens inom de olika områdena, säger Lars Dahlström.

Det kan vara logistikseminarier där TTI går igenom hela leverantörskedjan. För även om all information finns på nätet tar det tid att hitta den och det är inte alltid enkelt att begripa vad det står.

En faktor som man måste ta hänsyn till är att industrielektronik har betydligt längre livstid än konsumentprodukter. Samtidigt så krymper cyklerna även där. Utvecklingen drivs på av att industriprodukter kopplas upp till nätet och att kommunikationsprotokollen hela tiden förändras.

– Det går också mot moduler och mer integrerade lösningar.

Går det fortfarande att tjäna pengar på själva distributionen?

– Alla kan ge att bra pris på komponenterna. Vår styrka är att vi kan göra lågvärdesprodukter lönsamma, att vi är duktiga på logistik och att vi kan ta bort hanteringskostnaderna.

För TTI handlar det om att lägga stora resurser på logistiken för att kunna hjälpa kunderna att analysera deras risker och sedan garantera att rätt komponent kommer vid rätt tillfälle och i rätt antal.

En av hörnstenarna är det europeiska lagret i München som är väl tilltaget.

– Omsättningshastigheten är bara tre gånger på ett år.

Det borgar för att en viss komponent med förhållandevis stor säkerhet kan skeppas direkt efter order.

– Det finns ingen som kan matcha vårt lager. Tittar man på Murata så står vi för ungefär 60 procent av alla deras komponenter som finns på lager i Europa, säger Lars Dahlström.

Arbetar ni på samma sätt idag 
som som 2001?

– Man kan säga att vi i stort sett gör samma jobb, samtidigt går trenden mot allt mer teknisk försäljning. Vi får mycket frågor om det som finns tillgängligt på webben.

Distributörerna får också ta över en del av det arbete som tillverkarna tidigare skötte själva, som lansering av nya produkter. Huvudmännen betjänar i första hand de stora kunderna, distributörerna tar hand om resten.

Jaga ni samma typ av affärer 
som för tio år sedan?

– Vi jobbar mycket mer med NPI:er och mer vertikalt med leverantörerna. Vi har förändrat organisation efter det.

TTI har också satsat på att stärka områden som power och fordon genom att ta in några nya leverantörer men också genom att anställa specialister inom respektive område.

– Utmaningen framöver är globaliseringen, att kunna följa med kunderna ut i världen.