Skriv ut
ETN tar pulsen på komponentdistributörer:

Webbförnyelse står för dörren för Bejoken

Bejoken började som en butik för radioamatörer. Idag är det tjänster som logistik och lagerhållning liksom personliga relationer som får framförallt mindre och mellanstora tillverkare att välja den Malmöbaserade komponentdistributören.
mikaelandreasson
Mikael Andreasson
–Jag tror att den lokala närvaron är mycket viktig. Idag pratar man mycket om webben. Men en god relation, ett ansikte – det finns det fortfarande ett värde i. Det är lättare att reda ut ett problem när man vet vem man har att göra med. Vi kan åka ut till kunden och prata.

Mikael Andreasson tog anställning som butikssäljare direkt efter värnplikten 1985. Han gick den långa vägen i olika säljpositioner och blev vd 2006.

27 man arbetar på Bejokens huvudkontor i Malmö. En man i Enköping jobbar hemifrån och två sitter i Sundsvallskontoret, som grundades för tio år sedan.

Det var i slutet av 70-talet som det började finnas lika mycket reservdelar som radio i företagets butik i Malmö. Komponenterna tog över och sedermera försvann radio helt ur sortimentet, som idag består av cirka 65000 aktiva artikelnummer.

Även om de personliga kontakterna är viktiga går det inte att vara utan en webbsida. Och företaget har funnits på nätet i 12–13 år så sajten står inför en omdaning.

Den nya webben har varit ett långt projekt som företaget gjort vid sidan av sitt dagliga arbete. Sedan Bejoken slutade publicera katalog har man inte haft någon någon bra presentation av sitt sortiment.

På ett år gör företaget affärer med kanske upp till tusen kunder. De är av alla slag – från serviceteknikern som köper en multimeter vartannat eller vart tredje år, till kontrakt där Bejoken direkt konkurrerar med de största distributörerna.

–Men generellt är den mindre mellanstora kontraktstillverkaren en grupp som passar oss bra.

Företaget erbjuder mindre kunder lösningar de kan ha svårt att hitta hos stora globala distributörer, som logistik, lagerhållning och externt lager.

Bejoken kan hjälpa till genom att ta hem produkter utanför det egna sortimentet för att ge kunden färre leverantörer. Och man kan hitta billigare ersättningsfabrikat via ett stort kontaktnät bland annat i fjärran östern.

–När det gäller kitting brukar vi slå oss på bröstet. Jag tror vi var först med det på tidigt 80-tal. Då hette det paketleverans. Det var stort under många år. Idag kallar man det snarare för logistiklösningar eller tredjepartslogistik.

Lagerhållning som tjänst är något som växer enligt Bejoken. Kunderna vill inte hålla lager, har inte råd eller får kanske inte ens för ägaren.

Krympande lager är ett växande problem både hos kunden och tillverkaren. Så det egna lagret är konkurrensfördel. Det går visserligen att frakta snabbt från Europa, så Bejoken kanske inte är snabbare.

–Men vi kan anpassa oss. Om en kund kanske vill att vi ska märka upp, eller packa i en viss låda, så kan vi göra det. Med lagret i eget hus är det lätt för oss att införa rutiner.

Privatkunderna har blivit färre under de senaste 10–15 åren. Vissa kundgrupper har försvunnit, som lokala teve- och radioreparatörer.

–Och ungdomar bygger inte byggsatser längre, som vi gjorde – ljusorglar, förstärkare.

Utlandskunderna har blivit lite fler. De kan exempelvis vara någon som flyttat ut från Sverige. Eller en större svensk OEM som har tillverkande kunder. Historiskt har Bejoken varit ganska aktivt i Danmark. Ett tag hade man en dansk säljare. Även Norge var tidvis en marknad som det fortfarande finns lite rester kvar av.

Vilka är era styrkor?

–Vi har varit igång länge och vi har varit igenom tuffa perioder. Det här ger en trovärdighet hos kunder och leverantörer. De kan ha en tro på att vi finns kvar nästa år, och om tre, fyra och fem år också.

Han berättar om kunder som hamnat i situationer med ”nya” leverantörer varje år – trots att det egentligen varit samma – efter hopslagningar, omorganisationer och annat.

Har kunderna blivit mindre trogna?

–Nu måste jag tänka på vad jag säger om några kunder läser detta, skrattar Mikael Andreasson, men jag tror inte de är mer otrogna idag. Våra är i alla fall ganska trogna.

Han medger att kunderna själva pressas allt hårdare, och att de ibland kan tvingas hitta andra leverantörer av olika anledningar.

–Men det skulle jag inte räkna som otrogen. Många kunder har varit med oss en enormt lång tid, och det ser just ut för framtiden också.

Bejoken arbetar med tiden upp en kunskap om sina kunder och kan hjälpa till bättre, till exempel med att göra produkten billigare. Företaget kan hjälpa till att titta på kedjan, kanske göra add-ons, kanske bryta förpackningar.

Hur ska ni överleva i framtiden?

–Små lokala distributörer har ju dömts ut under ganska lång tid. Men har vi motbevisat det ganska bra än så länge. Så länge som vi kan tillföra något som de stora inte kan, har vi ett existensberättigande.

Elektronikmarknaden fortsätter att förändras. Vi ber Mikael Andreasson ta en titt i spåkulan. Han pekar på att trenden med trådlöst växer, och att miljöaspekter tar allt mer plats.

–På gott och ont. Det är bra att vi värnar miljön, men det skapar utmaningar för kunden med utvecklingar som RoHS och Reach.

Miljötänket kan få direkta konsekvenser för distribution – en idé är ju att minska transporterna för att istället skapa produkter där de ska användas.

En annan framtidstrend som Mikael Andreasson följer noga är 3D-printing. Den knyter an både till transport och lagerhållning.

–Det är inte helt orimligt att anta att många produkter i framtiden kommer att printas på plats istället för att köpas.