JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Westcomp: Inköparens förlängda arm
ETN tar pulsen på komponentdistributörer:

Westcomp: Inköparens förlängda arm

I en intervju i Elektroniktidningen för tio år sedan kallade vi Westcomp för ”Inköpsavdelningens förlängda arm”. Företaget jobbar fortfarande med samma upplägg. Det kallas ”kitting”, men företagets vd Ralf Haglund gillar egentligen inte beteckningen.
RalfHaglund
RalfHaglund
–Det är vad andra kallar oss – kanske för att det inte fanns någon bra översättning till materialsatsleverantör. Vi föredrar att bli kallad ”procurement partner” eftersom vi integreras i kundernas inköp och beredningsprocesser.

Upplägget innebär att kunderna överlåter åt Westcomp att sköta materialanskaffningen.

–De kan lägga sina resurser på att ta nya affärer. De tar affärer på våra offerter. Vi köper in, leveransbevakar och levererar kvalitetssäkrat material direkt till deras produktion.

Påfyllnadslagren ligger ute hos kunderna som de kan hantera som sina egna. Övrigt material anpassar Westcomp mot kundens tillverkningsorder. En av vinsterna för kunden är att kapitalbindningen blir mindre.

Vad man än kallar konceptet tycks det fungera. Frontside Electronics i Mölnlycke firar exempelvis i år 25 år med Westcomps koncept i grunden.

–De är framgångsrika som legotillverkare, har mycket stor kundbas och en toppmodern maskinpark.

Ett annat exempel är Aptus Elektronik i Askim.

–Genom åren har de lyckats behålla produktionen i Sverige.

Modellen med inköpspartnerskap har fungerat i princip likadant sedan Westcomp började använda den.

–Även om vi givetvis förfinat våra processer genom 5S och lean samt att vi idag har ett mer avancerat systemstöd.

Behövs inköpspartners idag?

– Ja verkligen! Ingen distributör är hundraprocentig. Dessutom upplever vi att kunderna tycker att servicenivån har sjunkit hos de traditionella distributörerna.

– Man kanske som bäst kan tillgodose 60–70 procent, och de som har det bredaste utbudet håller inte prisnivån. Och ofta ligger det tidskrävande jobbet på det övriga materialet.

– De globala distributörerna och kataloghusen försöker addera mer logistiktjänster för att ta större andel hos kunderna och ser oss kanske som konkurrent.

–De kan erbjuda stor del av kundernas behov. Men det är svårt att vara bäst på allt. Det krävs alltid en mix av leverantörer för att lösa produktionen.

Företaget har ett antal fabrikat som de är extra starka på. Dessutom har man kundanpassade tjänster som bandning, bakning, klippning och märkning av krympslang.

Jämfört med för tio år sedan tycker Ralf Haglund att branschen mognat.

–Då var arbetet mer manuellt och ett bra kontaktnät var nyckeln till god materialförsörjning. Idag har globaliseringen lett till att tillgängligheten på material och bra priser har ökat.

En växande trend är att lägga över hela anskaffningen på distributören, inklusive ritningsbundet och kundunikt material.

–Behovet har ökat då detta ofta ställer till det för kunderna med mycket bundet kapital.

För framtiden siktar man på att ta sig utanför Sveriges gränser.

– Det finns en stor marknad som vi gärna vill ta del av. Vi ser möjlighet att med vårt koncept optimera inköp- och logistikflödena för alla tillverkande företag.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)