Skriv ut

Ett pulver som gör det lätt för industrin att dra nytta av grafenets termiska och elektriska egenskaper är vad uppstartsföretaget Graphmatech påstår sig ha i sin hand. I år står företaget inför tre stora utmaningar: att säkra några kundprojekt, skala upp produktionsprocessen och säkra finansieringen för kommande år.

– Hittills har vi bevisat att vi enkelt kan använda grafen i industriella tillämpningar. Nu tar vi sats för att kunna tillverka materialet i stor skala, säger Björn Lindh, en av företagets två grundare.

Ett pulver som öppnar för grafenets termiska och elektriska egenskaper inom induetrin.

Materialet har rötter i Ångströmlaboratoriet, där materialforskaren Mamoun Taher – företagets andra grundare – arbetat. Där ställdes Mamoun Taher inför utmaningen att använda grafen i sin renaste form i ett forskningsprojekt med ABB.

– Det var så han hittade ett sätt att ta fram ett nytt lättarbetat material som innehåller grafen och som behåller grafenets egenskaper främst när det gäller elektrisk och termisk ledningsförmåga, förklarar Björn Lindh.

Det handlar om ett kompositmaterial, kallat Aros Graphene, där grafen är en ingående komponent och ett specialutvecklat salt en annan.

När blandningen appliceras får det – sett i nanoskala – en lager-på-lager-struktur där saltet placerar sig emellan grafenflak. Eftersom saltet, likt grafen, leder värme och elektricitet mycket bra får materialet jämförbara prestanda med grafen, fast i tre dimensioner. Likaså skapas en tålig yta med mycket låg friktion.

– Grafen finns redan på marknaden, men det finns inga industriföretag som använder det. Problemet är att det agglomererar. Det blir många lager och mer som grafit, och då tappar man en stor del av de fina egenskaperna hos grafen. Genom att lägga saltet emellan behåller vi egenskaperna och det blir lätt att applicera.

I augusti förra året grundades Graphmatech, med mål att kommersialisera Aros Graphene. Här arbetar idag de två grundarna liksom en anställd, som närmast kommer från ABB.

Sedan början av året har Graphmatech tagit plats i ABB:s tillväxthubb Synerleap i Västerås. Därmed har dörrar öppnats mot ABB:s olika affärsenheter. Likaså har företaget fått tillgång till koncernens materialtekniklabb.

– Vi hyr in oss i labblokaler hos ABB där vi själva kan tillverka vårt material. Eftersom vi använder standardutrustning för vår tillverkning är det inga konstigheter att flytta den från ett labb till ett annat.

Det betyder att företaget i dagsläget har resurser att försörja intresserade industriföretag med prover av kompositmaterialet, men även kan klara en medelstor beställning.

Hittills har Graphmatech fått 300 000 kronor från Vinnova och motsvarande 1,2 miljoner kronor i tjänster från EU:s inkubatorprogram Innoenergy. Ytterligare bidrag är på gång, men inte klara.

Finansieringen så långt ska enligt Björn Lindh räcka för att klara två av årets stora utmaningar: att säkra några strategiska kundprojekt och att bevisa att det går att skala upp produktionsprocessen.

Planen är att den första tillämpningen ska lanseras redan nästa år. Hittills har inledande tester gjorts tillsammans med potentiella kunder med gott resultat. Mer exakt vad det handlar om kan företaget inte gå närmare in på, men Björn Lindh säger:

– Det handlar om en produkt som leder bort värme från elektronik. Men egentligen har vi flera spår som skulle kunna kommersialiseras.

Alla pågående kundprojekt går ut på att leda bort värme från elektronik.

Det kan vara i form av en kylfläns eller ett termiskt gränssnittsmaterial. Det senare är ett material som placeras mellan kylfläns och elektroniken som man vill leda bort värme ifrån. Materialet måste leda värme bra och är en viktig detalj i det totala systemets värmeavledningsförmåga.

Företagets tredje utmaning under detta år är att knyta ihop den finansieringsrunda som just nu är på gång och preliminärt ska stänga i sommar. Här söker Graphmatech 3,5 miljoner kronor från i första hand affärsänglar med relevant nätverk för dess tillämpningar.

– Finansieringsrundan är viktig för att vi ska komma igång med marknadsintroduktionen under 2019. Hittills har den rönt stort intresse, men den är inte klar än, konstaterar Björn Lindh.