Skriv ut

REPORTAGE  Innan 2018 är över kommer det att rulla autonoma fordon med lidar från Cepton på vägarna, några hundra stycken. Strategin är att snabbt få fram produkter som kan komma i skarp drift, snarare att fila på en generell lösning.

En av kunderna är May Mobility i Detroit som ska ha autonoma skyttelbussar i skarp trafik innan året är slut.

Cepton gick från noll till ett 40-tal kunder i fjol. Siffran inkluderar två marknader utanför fordon och självkörning: mobila autonoma industriella robotar och flygande drönare.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Företaget har producerat tre egna lidarsensorer. Drönarmodellen Sora väger 550 gram. Fordons- och mobilrobotmodellen HR80 drar 10 watt och finns i tre räckvidder: 150, 200 respektive 300 meter med 80 linjers vertikal upplösning och ner till 0,2 graders horisontell upplösning. 

Många är pigga på att utvärdera Ceptons lidar, bland dem åtta biltillverkare och fyra av deras underleverantörer. Plus sexton startuppföretag.

En fullt automatiserad tillverkningslina är under utveckling för att få upp volymerna och kunna komma ner i pris. Om du beställer i volym idag kan du få ett pris under 500 dollar styck för den billigaste modellen.

Lidarn innehåller rörliga delar, men de är små och rör sig mikroskopiskt. Tekniken kallas MMT (micro-motion technology) och är utvecklad på Cepton. 

Enligt Cepton går det idag inte att bygga lidar helt utan rörliga delar om man vill ha en räckvidd över 200 meter. Men i och med att rörligheten är mikroskopisk så blir lidarn ändå slitstark och stabil till skillnad från de stora roterande konstruktionerna i första generationens lidar.

Följande är den historia Cepto berättar om sin bakgrund. Företagets vd brukade jobba på Velodyne. Efter åtta år i en annan bransch återvände han och startade Cepton. Han tyckte lidarutvecklingen stannat av.

Wei
Wei

–Det förvånade honom att inga tekniska innovationer signifikant förbättrat prestandan över den nivå han själv varit med och utvecklat tio år tidigare, säger Wei Wei, senior affärsutvecklingschef på företaget.

Kategori: REPORTAGE