JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

REPORTAGE

Elvägar på väg – kan man ordvitsa. Fast i Sverige är det just så. Ska vägtrafik bli fossilfri krävs eldrift. Samtidigt är det meningslöst att helt förlita sig på batteri för lastbilar. Något annat måste till och lovande tekniker finns. Hotet är snarare allt för snabba populistiska politiska beslut, tagna innan teknik och ekonomiska förutsättningar mognat.

Under midsommarveckan invigdes Europas första elväg på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. På den två kilometer långa eststräckan ska hybridlastbilar från Scania koppla upp sig mot luftburna kontaktledningar och köra på endast el i upp till 90 kilometer i timman. Testet ska pågå i två år och utmynna i om tekniken är ekonomiskt försvarbar.

De nya svenska subventionerna av hembatterier ändrar dramatiskt den ekonomiska kalkylen för elprosumenter – hushåll som producerar sin egen el. Detta är goda nyheter för Box of Energy, som levererar nämnda batterier.

För två år sedan sjösatte Ericsson, Murata och CUI konsortiet AMP – the Architects of Modern Power. Tanken är att gemensamt bana väg för digitala kraftlösningar i alla tänkbara tillämpningar – från dagens telekomsystem och serverhallar till robotar och fordon. För att lyckas sam-arbetar de tätt och drar nytta av varandras kompetenser, berättar Martin Hägerdal, chef för Ericsson Power Modules.


Uppsalaföretaget Unibap söker tillämpningar på jorden för sin feltoleranta rymddator, i robotar, drönare, självkörande bilar och andra kritiska system. 

Den första juli i år infördes EMF-direktivet. Syftet är att skydda människor som yrkesmässigt vistas i närheten av apparater som alstrar kraftiga elektromagnetiska fält. Få svenska företag är drabbade, men alla måste ta in direktivet i sitt arbetsmiljöarbete.

Inom kort ska ett svenskutvecklat, lättanvänt och förhållandevis billigt mätinstrument vara redo att stoppas i din hand. Med instrumentet kan du mäta elektriska och magnetiska fält upp till 400 kHz – allt för att se om din utrustning klarar det nya EU-direktivet 2013/35/EU.

Tänk på antennen redan i konceptfasen


Det finns en tydlig trend att koppla upp allt mer via radio. Smarta elmätare var ett första steg här i Sverige, men när antennerna börjar krypa in i exempelvis handburna industriella verktyg ställs det nya krav på utvecklingsgången. Om antennen ska göra sitt jobb effektivt måste rf-experten vara med från första stund.

elsyskarta

Umeå har full IoT- täckning

Lorawan blev första trådlösa teknik att skaffa sig full IoT-täckning över en svensk stad. Operatören Elsys berättar allt om sin installation.

Magnus sätter Sverige på IoT-kartan

För fyra år sedan -startade Magnus Melander -alliansen SMSE, Swedish M2M Service Enablers. Idag är 51 svenska startupföretag medlemmar. Likaså ingår 17 partner-företag. Den gemensamma nämnaren är intresset för IoT och att positionera Sverige som ett bra IoT-land.


Kistaföretaget Wireless System Integration, WSI, är ett av 
51 medlemsföretagen i alliansen SMSE, Swedish M2M Service Enablers. Företaget går ofta in som totalentreprenör i IoT-projekt, men tar då hjälp av andra medlemsföretag för att bygga hela lösningen. Ingen är expert på allt, menar Jan-Åke Lindqvist, vd WSI.

 
magasinet

227 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)