JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 17 november 2019 VECKA 46
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
Intuition och magkänsla avgörande för riskkapitalisten Sven-Christer Nilsson

- Hellre förstklassiga människor med andra klassens produkt än tvärtom. Vi går väldigt mycket på teamet när vi väljer bolag att investera i.
Sven-Christer Nilsson Grundade Startupfactory 1999 tillsammans med bland andra Hjalmar Winbladh och Rolf Skoglund. Före dess gjorde han en lång karriär på Ericsson, bland annat som säljchef på Ericsson Components, chef för Ericsson Radio Systems och för Ericsson Telecom. Han var Koncernchef 1998-99. Han är civilingenjör i datateknik från Lunds universitet.
Det säger Sven-Christer Nilsson på Startupfactory, det riskkapitalbolag han var med om att grunda 1999, då han lämnat posten som koncernchef på Ericsson.

- Affärsidé och strategi kan ändras många gånger innan produkten är ute på marknaden. Vi måste ha förtroende för ledarnas förmåga att inse när en kursändring behövs.

Självklart ska det också finnas en tillräckligt stor marknad för produkten. Helst global.

- Ett komponentföretag behöver en marknad på minst två miljarder kronor om året för att överleva.

Marknaden behöver dock inte finnas förrän produkten är färdig.

- För programvara räknar vi med 6-9 månader från den dag utvecklingen börjar. För mikroelektronik tar det 2-3 år.

Produkten måste förstås också vara tillräckligt unik, ha god verkshöjd som det heter, och kunna tillverkas kostnadseffektivt. Alla produkter Startupfactory investerat i har också skyddats genom patent.

Men det viktigaste är alltså människorna bakom produkten eller uppfinningen. Helst ska de kunna peka på tidigare framgångar. Sven-Christer Nilsson menar att affärsplanen ger mycket information.

- Att använda en standardmall för affärsplanen eller anlita en konsult ger inget bra intryck. Den personliga touchen är viktig.

- Bland det viktigaste jag har med mig från Ericssontiden är vikten av uthållighet. Att aldrig ge upp. Det tar tid att bygga bolag, och i början är det skakigt.

Varje tillskott ifrågasätts

Han betonar flera gånger att Startupfactory bara är intresserat av bolag där man har egen industriell kompetens. Bolaget investerar inte i renodlade tjänster, utan koncentrerar sig på teknik som gör tjänster möjliga.

- Att förutsäga marknaden för en viss tjänst är oerhört svårt. Det vi är övertygade om är att sammansmältningen av datakom och telekom ökar, så där vet vi att det finns en marknad för produkter som gör det möjligt att ta fram tjänster.

- Samtidigt måste vi som investerare ifrågasätta varje tillskott. Den största faran för oss är att vi investerar i våra egna egon.

Nätverksprocessorbolaget Xelerated är något av Sven-Christer Nilssons skötebarn. Bolaget passar in på alla Startupfactorys kriterier och hör till företagets större investeringar. Han är själv styrelseordförande och kan tala sig varm för både produkten och människorna.

- Xelerated har gjort ett kvantsprång. De har flyttat avvägningskurvan mellan flexibilitet och kapacitet till en helt ny nivå.

- Men det avgörande för oss var att människorna på Xelerated hade en bakgrund inom både telekom och datakom.

Han uppskattar Xelerateds totalmarknad i dagsläget till ungefär 4 miljarder kronor. Resonemanget bygger på att marknaden för systemprodukter inom datakommunikation är värd ungefär 200 miljarder, varav komponenter står för omkring 5 procent. Av den andelen utgörs bara 40 procent av kommersiella kretsar, resten är internt utvecklade.

- Men den kommersiella andelen växer med 50 procent om året. Så 2005, när marknaden tar fart på riktigt, så är 60 procent tillgänglig.

- Det vi inte kan veta är i vilken takt de stora kunderna tar till sig kvantsprång som vårt. Hade vi gjort en vanlig mikroprocessor med lika bra prestanda hade folk kastat sig över oss, säger han.

Xelerateds väg till Startupfactorys pengar är illustrativt för hur denna riskkapitalist arbetar. Företagets teknik utvärderades såväl av Sven-Christer Nilssons personliga nätverk - på Ericsson och andra företag - som av externa konsulter. Ett antal analytiker tillfrågades också. När all information samlats ihop och värderats bjöds Xeleratedgrundarna in för att presentera sitt fall inför en panel av tekniker, finansfolk och analytiker. Panelen hör till de sista stegen i utvärderingen, och dess utlåtande väger tungt för Startupfactorys beslut.

- Men till syvende och sist är det magkänslan som avgör. Man ska inte underskatta intuitionen!

30 procents avkastning

Startupfactory har sedan starten kontaktats av många hoppfulla personer. Nålsögat är smalt.

- Vi kanske har pratat närmare med 10 procent av alla som kontaktat oss, och investerat i mindre än 1 procent av dem.

Trots det noggranna urvalet är han övertygad om att några av investeringarna aldrig kommer att nå lönsamhet. Vilka är dock omöjligt att säga på förhand. Statistik från Silicon Valley visar att 30 procent av alla bolag som fått riskkapital läggs ner eller blir sålda billigt. Lika många går jämnt upp för investerarna, och ytterligare en lika stor andel når adekvat lönsamhet. Bara 10 procent blir riktigt framgångsrika.

- Snittet för riskkapital i Silicon Valley är en avkastning på 30 procent. Vi räknar med ungefär samma utveckling för vår portfölj.

För närvarande investerar inte Startupfactory i några nya bolag. Vilket heller inte några andra riskkapitalister gör.

- Privat kapital klarar inte såddfinansiering över konjunkturcyklerna. I lågkonjunktur är mogna bolag så billiga att man får större avkastning med mindre risk genom att investera där.

- Ett stadigt, säkert flöde av kapital till företag i tidiga skeden kan bara staten garantera.

Adam Edström
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)