JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
I ett femåriga forskningsprojektet ska Mittuniversitet och KTH i gemensam regi utveckla kostnadseffektiva litiumbatterier för fordon. Energimyndigheten finansierar projektet.
– Dagens batterier har begränsad prestanda och höga kostnader. Det är det största hindret för att vi ska kunna köra våra bilar fullt ut på el, säger Joakim Bäckström, docent vid Mittuniversitetet, i ett pressmeddelande

I projektet som nu drar igång ska man studera hur energitätheten i litiumjonbatterier kan förbättras genom att tillverka kompositanoder av kisel och grafen. Resultaten ska enkelt kunna skalas upp till industriell produktion och komma marknaden tillgodo på ett kostnadseffektivt sätt.

– KTH har lång erfarenhet av forskning på litiumjonbatterier och goda testmiljöer, därför känns det extra bra att vi kan samarbeta med dem i projektet, säger Joakim Bäckström.

I projektet deltar även de två företagen Vesta Si Europe i Ljungaverk och Superior Graphite i Sundsvall.

Projektet finansieras av Energimyndigheten med totalt 7,7 miljoner kronor.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)