JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

5 år med 4G

Den 14 december 2009 invigde Teliasonera som första operatör i världen ett LTE-nät i Stockholm och ett i Oslo. Om några dagar har det gått fem år vilket uppmärksammades av Teliasonera och Ericsson med ett tårtkalas i Kista.
– Vi är nu i början på något som kommer att växa kraftigt, sade Telias mobilchef Kenneth Karlberg vid premiären år 2009.

– Vi är förstås medvetna om att vårt 4G-nät är långt ifrån färdigt, och vi vill bjuda in tidiga användare så att vi tillsammans kan lära oss mer om nätets förmåga och utmaningar, fortsatte han.

Nätet täckte då bara Stockholms innerstad, Kista och Farsta. Det fanns ingen roaming med 3G-nätet och dessutom inte donglar till alla som ville testa.

Idag når Teliasoneras LTE-nät 98,6 procent av befolkningen vilket ska öka till över 99 procent nästa år, samtidigt som yttäckningen byggs ut så att nätet ska täcka över 90 procent av landet.

– Man ska kunna använda 4G även när man är i sommarstugan, säger Teliasoneras vd Johan Dennelind.

Av företagets kunder använder 30 procent 4G idag, resten av trafiken går i 3G-nätet. Ser man istället till mobiltrafiken så går den till 58 procent i 4G-nätet.

– 2009 var en inflexionspunkt, då kom datatrafiken ikapp rösttrafiken i näten. Idag är den 14,5 gånger större. Men om vi trodde det gick fort de senaste fem åren, kommer det att gå ännu fortare de kommande fem åren, säger Hans Vestberg som är vd och koncernchef på Ericsson.

I praktiken innebär det att vi kommer konsumera allt mer via strömmande media, använda mobilen för att betala, inom hälsovården, för utbildning och för saker som vi inte kan förutse idag.

– Vi har sett att en genomsnittlig kund låser upp sin smartmobil 150 gånger per dag, rekordet är över 900 gånger per dag, säger Johan Dennelind.

För att kunna hantera den växande trafiken behövs fler men mindre basstationer. För Ericsson innebär det att företaget måste samarbeta med betydligt fler än bara operatörerna. Hans Vestberg gav ett exempel i form av en smart gatlykta med LED-ljus från Philips. Den innehåller också en liten basstation.

– Då behövs det fyra parter. Förutom oss och Philips en stad som behöver lamporna och en operatör som driver nätet.

Idag är 35 procent av alla abonnemang i världen knutna till LTE-nät. I västvärlden är siffran så hög som 75 procent. Och utvecklingen går snabbt. Prognosen för 2020 är att 90 procent av alla på jorden som är över sex år kommer att ha en mobil.

Hur de sista tio procenten ska kopplas upp är en svårt nöt att knäcka. Hela 1,5 miljarder människor saknar fortfarande electricitet och det är ofta de som inte heller har mobil. Att använda diesel för att driva basstationen eller ladda mobilen är tyvärr dyrt. Men att någon ny form av mobilteknik skulle lösa problemet trodde inte Hans Vestberg.

– Mobiltelefonen är den största konsumentprodukten. Det tillverkas två miljarder per år, det driver ned kostnaden.

Samtidigt konstaterade han att konsumenterna i västvärlden för första gången någonsin hade satt upplevelsen i bredbandskvaliteten som den viktigaste punkten i företagets årliga undersökning våra vanor.

– Det är ett intressant tecken men pris kommer alltid att vara viktigt.

Att teknikutvecklingen driver på den samhällsekonomiska utvecklingen – det vittnade Alf Vanags från det Lettiska forskningsinstitutet Baltic International Centre for Economic Policy Studies (BICEPS) i Riga om. En studie han gjort visar att de snabbare nedladdningstiderna i 4G sparar mellan 1,8 och 15,1 miljarder kronor per år i Sverige. Var man landar beror på hur man räknar och vad varje timme är värd.

– Vi kan visa att det bidragit till att BNP i Sverige är 0,5 procent högre än den annars skulle ha varit, säger Alf Vanags.

För 2014 innebär det 18,9 miljarder kronor.

Men huruvida Teliasonera och Ericsson kommer att bli först med 5G när premiären sker år 2020, var en fråga vi inte fick svar på.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)