JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

PATENT: Så motar Googles bil kossor

Vad gör Googles självkörande bil när det står en familj kor på vägbanan? Den fryser i panik och kontaktar en assistanscentral för vägledning. Det är i alla fall den metod som beskrivs i ett patent som Google nyligen beviljats.
Att köra bil är svårt, men människor är mycket skickliga förare – en typisk förare klarar decennier av bilkörning utan olyckor.  

Dessutom har vi människor en improvisationsförmåga som vi använder för att lösa problem som ligger utanför det som står i trafikskolans böcker. Där faller självkörande bilar till föga och de kommer gissningsvis att fortsätta att göra det i decennier framöver.

Men nu har Google tagit patent på en enkel lösning på det problemet: bilen kan ringa efter hjälp. Den kan skicka video och 3D-modeller till en central assistanscentral och be om tips för hur problemet ska tacklas.

  Googles bil kan behöva beslutsstöd i besvärliga situationer.
Om det finns kossor på vägen, kan exempelvis bilen instrueras att rulla ut på vägrenen för att ta sig runt dem. I max 4 km/h.

Patentansökan kan du läsa här (länk), men texten består huvudsakligen av triviala detaljer runt huvudidén – att det finns en självkörande bil med lidar på taket, att datorer matas med instruktioner som exekveras, att det existerar kommunikationskomponenter, att bilen och assistanscentralen använder dessa för att skicka data över miljön kring bilen, att fordonet kan jämföra ett börvärde i ett register med bilens faktiska hastighet, och så vidare.

En liten detalj som möjligen ger en intressant inblick i hur Googles bil opererar, är att bilen först ska ställa sig frågan om den står stilla på grund av ett trafikljus? Det räknas i så fall inte som ett hinder, och assistanscentralen behöver inte kontaktas, utan det är bättre att avvakta ytterligare en stund.

Bilen vet att den står inför ett oväntat hinder genom att fordonets hastighet plötsligt är under ett tröskelvärde som den planerade rutten förutspått, och en viss tid förflutit.

Det som assistanscentralen konkret gör är att kryssa bort någon eller några av de regler eller hinder som bilen ställt upp för sig själv, som att vägrenen är en förbjuden zon.

Patentansökan beviljades i mars efter att ha lämnats in två år tidigare.

Läs vad Elektroniktidningens krönikör skrev i fjol om hur idén att låta människor assistera robotar istället för tvärtom, kan förvandla drömmen om artificiell intelligens till en praktisk verklighet (länk) långt tidigare än väntat.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)