JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF
En webb utan annonser från Google. Det kan snart bli verklighet för europeiska mobilabonnenter, enligt tidningen Financial Times. Syftet är enligt en operatör som FT talat med, att pressa Google att dela med sig av sina annonsintäkter.
Uppgifterna kommer från  Financial Times som hänvisar till operatören ifråga och till företaget som levererar tekniken, israeliska Shine. Enligt Shine kommer ”tiotals miljoner” abonnenter jorden runt att börja blockera annonser innan året är slut.

– Det här kan komma att ha en förödande inverkan på onlineannonsering, säger Shines marknadschef till Financial Times.

Shine och Financial Times avslöjar inte vilka operatörer det gäller, utöver att en av dem har mer än 40 miljoner abonnenter. Denna operatör säger till Financial Times att den och flera andra operatörer kommer att aktivera funktionen i år.

Det kommer i förstone att ske i formen av en frivillig funktion som operatören erbjuder sina abonnenter. Till tidningen Business Insider säger Shine att det exempelvis kan vara en tjänst som abonnenten betalar extra för, eller ett sätt att locka abonnenter.

Det är främst Googles annonser som operatören vill stänga av, enligt Financial Times. Annonser på de sociala forumen Twitter och Facebook, kommer däremot att släppas igenom filtret.

Tanken är enligt Financial Times, som hänvisar till operatören, att utpressa Google till att dela med sig av de 60 miljarder dollar som företaget årligen tjänar på onlineannonsering.

Operatören tror att det kan räcka med att stänga av annonserna en dag eller bara en timme, för att få Google till förhandlingsbordet.

Operatörerna Deutsche Telekom och TeliaSonera och ytterligare två anonyma operatörer säger till tidningen PC World att de anser att annonsblockeringen är en dålig idé.

– Utan att ha gjort en detaljerad analys av tekniken och dess konsekvenser, så tvivlar vi på att detta skulle falla i god jord hos våra abonnenter, säger Teliasonera och tillägger att det är dumt att skapa en konflikt med ett företag som driver så mycket trafik som Google gör.

Andra argument från de operatörer PC World talat med är att blockeringen är tveksam med hänvisning till lagen och till idén om nätneutralitet, att det i princip är bra för en operatör att dess abonnenter använder mycket data och att det är bättre att att försöka hitta samarbetsmöjligheter med Google och andra tjänsteutvecklare än att blockera och arbeta mot dem.

En operatör som brittiska BBC talat med beskriver idén som ”helt vansinnig” i dessa tider när frågan om nätneutralitet ligger högt på dagordningen.

Googles kommentar i PC World är att orsaken till att folk betalar pengar för mobildata är att de ska kunna använda appar, videosajter, webbpost och andra tjänster – som ofta finansieras via annonser.

Shine presenterar på sin hemsida sin annonsblockeringsteknik som en möjlighet för abonnenten att städa bort annonser som skräpar ner appar och webb och inkräktar på den personliga integriteten.

– Popupannonser och självspelande videos kan äta upp mellan tio och 50 procent av en mobilabonnents datakvot, säger Shines vd till Financial Times.
 
En av ägarna till Shine är samtidigt majoritetsägare av Hutchinson Whampoa, som bland annat äger operatören Tre.

En kommentator till Financial Times artikel påpekar att Google kan svara genom att stänga av sina tjänster för användare som blockerar annonserna.

Cirka fem procent av alla som webbsurfar från PC använder redan programvara som blockerar annonser, enligt Financial Times.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)