JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Smygpremiär för Umeås elbuss

Igår hade Umeåbaserade Hybricon provkörning för media med sin fyrhjulsdriva och snabbladdade stadsbuss. Först i augusti sätts den in i reguljär trafik.
Umeå kommun har köpt åtta hybridbussar av Hybricon som ska trafikera stadskärnan. Bussarna kostar 7,5 miljoner kronor per styck, nästan dubbelt så mycket som en vanlig dieselbuss.

Precis som bland annat Volvo har Hybricon satsat på snabbladdning vid ändhållplatserna. Bägge företagen använder en strömavtagare och Hybricons lösning klarar sig på tre minuter vilket ska ge upp till en timmes eldrift.

Umeå kommun har ändå valt att köpa en hybridmodell av bussen som också innehåller en dieselmotor för att klarar längre sträckor.

I motsats till Volvo, som har en konventionell drivlina med en enda elmotor och en tvåstegad växellåda, har Hybricon valt att använda fyra motorer som placeras i fyra av hjulen. Det ger bland annat bättre väggrepp och minskat däcksslitage men ökar samtidigt komplexiteten.

Hybricon genomför just nu en listning på Stockholmsbörsen och vill i samband med det få in 28 miljoner kronor i nytt kapital.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)