JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 23 september 2020 VECKA 39

Sagan om Prius

Den japanska biljätten Toyota Motor Corporation säljer i dag 20 modeller elhybridbilar och planerar ytterligare 18 modeller före slutet av 2015. Allt började med Toyota Prius 1995.
Fram till i dag har Toyota sålt 5,13  miljoner elhybridbilar HEV, varav en halv miljon i Europa, rapporterar Magnus Karlström, redaktör för nyhetsbrevet "Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon".

Det är en lång resa som började med att Toyotachefen Eiji Toyoda i september 1993 sa att "In the 21st century, is it acceptable to go on making cars the same way? Shouldn´t we rethink manufacturing from the ground up?"

- Toyota gjorde G21-projektet för att skapa ett helt nytt fordon med nya teknologier, skriver Magnus Karlström.

I oktober 1995 visades Prius-konceptet upp på Tokyo Motor Show och i december 1997 började Prius säljas i Japan.

Förväntningarna på att Prius skulle sälja mycket var till en början låga.

- Men Uchiyamada, som var ansvarig för utvecklingen av den första generationens Prius, lyckades övertala ledningen att öka produktionsplanen från 300 bilar i månaden till 1 000 bilar per månad. Och försäljningen gick över förväntan, skriver Magnus Karlström.

Förra året sålde Toyota/Lexus mer än 1,2 miljoner HEV och passerade därmed för första gången 1-miljonstrecket.

De flesta bilarna säljs i Japan - 678 000 förra året. Därefter kommer USA med 327 000 HEV 2012 och på tredje plats Europa med 100 000 bilar. I Kina sålde Toyota förra året 17 300 HEV.

40 procent av alla bilar som Toyota säljer i Japan är HEV och 14 procent om man ser till världsförsäljningen.

Hör Uchiyamada själv beskriva Toyotas hybridarbete i en 4 minuter lång video. (Länk)

Så här beskriver Wikipedia Toyotas elhybridsystem:

Toyota Prius har en elmotor, en bensinmotor och en generator, som är sammankopplade via en planetväxel och en CVT-transmission.

Den har ett batteri av typ nickel-metallhydrid (NiMH) som laddas med generatorn som i sin tur drivs av bensinmotorn, eller genom att elmotorn utnyttjas som generator vid inbromsning (motorbroms). Prius bensinmotor använder Atkinson förbränningscykel och vevteknik.

Vid dellast (medelhögt effektbehov) kan bensinmotorn ladda batteriet samtidigt som den driver bilen. Elmotorn och bensinmotorn kan utnyttjas samtidigt för maximal acceleration.

Vid låg fart utnyttjas enbart elmotorn, och vid stillastående är båda motorerna avstängda. Dock kan bensinmotorn köras även vid låg fart eller stillastående om batteriet behöver laddas, eller för uppvärmning vintertid.

Styrningen av laddning och drift är helautomatisk. Detta arrangemang ger lägre bränsleförbrukning och avgasutsläpp jämfört med en konventionell bensindriven bil, främst vid körning i långsam stadstrafik och bilköer.
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)