JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 12 juli 2020 VECKA 28

CO2 går upp i rök i Volvobuss

Tystare, renare och med väsentligt lägre bränsleförbrukning – med de orden presenterar Volvo sin nya elhybridbuss. På torsdag är det dags för lanseringen.
Volvo 7900 Electric Hybrid
  • Den har en elmotor som drivs av ett litiumbatteri och en 5-liters Euro 6 dieselmotor
  • Litiumbatteri: 600 V, 19 kWh
  • Den laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagare
  • Den snabbladdas från elnätet på cirka 6 minuter vid ändhållplatserna.
  • Den kan köra cirka sju kilometer på ren el.
  • 75 procent bränslebesparing
  • 60 procent energibesparing
  • 75 procent mindre koldioxidutsläpp
  • Längd: 12 meter
  • Höjd: 3,28 meter
  • Bredd: 2,55 meter
  • Antal passagerare: 95
  • Antal säten 32+1
  • Elektrisk motor: Volvo I-SAM, effekt: 150 kW, vridmoment, max (Nm) 1200
  • Växellåda: Volvo I-Shift
  • När årets stora buss- och lastbilsmässa IAA öppnar dörrarna i Hannover på torsdag, den 25 september, lanserar Volvo sin elhybrid Volvo 7900 Electric Hybrid. Nykomlingen ska minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet med upp till 75 procent jämfört med dagens dieselbussar. Totala energiförbrukningen minskar med ca 60 procent.

    Hittills har flera europeiska städer visat intresse för elhybriden. Hamburg, Luxemburg och Stockholm har tecknat avtal om leverans av bussarna år 2014 och 2015, medan Volvo planerar att starta serieproduktion tidigt år 2016.

    – Elhybridbussar och fullt elektriska bussar är morgondagens lösning för städernas kollektivtrafik. De gör det möjligt att energiförbrukning, luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. Därmed möter vi flera av de viktiga utmaningar som världens storstäder måste hantera, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar, i ett pressmeddelande.

    Volvo 7900 kan köras enbart på el i utvalda områden, och fungerar som en vanlig hybrid på övriga delar av rutten. Laddningen via elnätet vid ändhållplatserna tar 6 minuter.

    Tre av bussarna har testats i Göteborg under det senaste året och från i höst kommer åtta att gå i reguljär trafik i Stockholm under två år. Projektet ingår i EU-projekt ZeEUS, som omfattar sex länder i Europa.

    MER LÄSNING:
     
    Här får du våra nyheter gratis
    • Tidningen, i brevlådan (länk).

    • Dagligt nyhetsbrev (länk).

    245
    elektronik­konsulter

    Registrera ditt företag nu!
    SENASTE KOMMENTARER
    Kommentarer via Disqus

    Vi gör Elektroniktidningen

    Anne-Charlotte Sparrvik

    Anne-Charlotte
    Sparrvik

    +46(0)734-171099 ac@etn.se
    (sälj och marknads­föring)
    Per Henricsson

    Per
    Henricsson
    +46(0)734-171303 per@etn.se
    (redaktion)

    Anna Wennberg

    Anna
    Wennberg
    +46(0)734-171311 anna@etn.se
    (redaktion)

    Jan Tångring

    Jan
    Tångring
    +46(0)734-171309 jan@etn.se
    (redaktion)