JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 1 april 2020 VECKA 14
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Nu ska AI användas för att bygga intelligenta trafikljus. Första steget för Göteborgsföretaget Viscando är att dokumentera i 3D vad som egentligen sker i trafiken i några signalkorsningar i Uppsala.

Trafiksignaler som växlar enligt samma schemalagda mönster dygnet runt? Nej! Nu är det dags att ta nya instrument i bruk och skapa lite mer intelligens i vägkorsningen.

Elektroniken har gjort stora framsteg inom två områden, har Viscando noterat. Företaget tror att det borde gå att bygga framtidens automatiska trafikpolis med hjälp av sensorer som talar om vad som sker i korsningen just nu, och med hjälp av artificiell intelligens som förutspår vad som är på väg att hända.

Därför ska nu trafikrytmen i ett antal vägkorsningar i Uppsala kartläggas. Viscando gör uppdraget för Drive Swedens räkning.

Fotgängare, cyklister, motorfordon och andra trafikanter ska dokumenteras i tre dimensioner med hjälp av en stereokamera som kommer att kunna följa flera objekt parallellt.

Målet är att visa hur nya typer av sensorer och trafikledningsmodeller skulle kunna installeras i signalstyrda korsningar och bidra till förbättrad framkomlighet för alla trafikanter.

Och dessutom till ökad säkerhet. Tanken är att ”säkerhet” ska vara en konkret parameter när systemet bestämmer flödet i en korsning. Det är nytt. De enda parametrarna för dagens signalstyrning är tidsstyrda program och sensorer som detekterar väntande trafkanter.

Projektet inleds i vår med datainsamling vid några korsningar och kommer senare att övergå till intelligent styrning av trafikljusen i samma korsningar.

Trafikstyrningsprogrammet kommer att anpassas dynamiskt till trafiken och vara självlärande. Dessutom kommer den att gissa vad som är på väg att hända vad gäller trafikbelastning och potentiella komplikationer som kan vara på väg uppstå.

Systemet arbetar i realtid och är helt lokalt – inga bilder från korsningen kommer att snurra runt på Internet.

Utveckling ska ske även i Stockholm och Oslo.

Viscandos lösning har prisades av Inission våren 2018. Det är i princip samma systemlösning som Viscando nu ska implementera skarpt.


FOTO: Thomas Winkler, Unsplash

MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)