Skriv ut
Interaktiva TV-tjänster i Storbritanniens digitala marknät. British Interactive Broadcasting (BIB) förhandlar nu om att införa interaktiva TV-tjänster med British Digital Broadcasting (BDB) som planerar sända 12 digitala TV-kanaler via det brittiska marknätet, uppger nyhetsbyrån Reuters.

Storbritannien, Sverige och USA är de länder som kommit längst när det gäller att införa digitaltekniken i marknätet, i alla tre länderna skall sändningar startas de närmaste 18 månaderna enligt planerna.

Men bara i Storbritannien diskuterar de tunga mediaföretagen nu att även utöka tjänsteutbudet med interaktiva TV-tjänster. Meningen är att vanliga TV-tittare skall ha en digital TV-mottagare med inbyggt modem som är kopplat till telefonnätet.



Viktigaste nätet


TV-hushållen skall kunna använda den digitala mottagaren för varuköp och reseköp, banktjänster och andra Internettjänster, inklusive e-post. Sedan tidigare är det klart att BIB planerar utrusta sina digitala satellitmottagare för interaktiva TV-tjänster.

Det nya är att även utrusta marknätets digitala mottagare för interaktiva tjänster. Marknätet blir sannolikt även i framtiden det viktigaste TV-nätet.

Huvudägare i BIB är satellit-TV-bolaget BSkyB och telefonbolaget. BSkyB planerar sända 200 digitala TV-kanaler via satellit mot Storbritannien, sändningarna skall starta nästa år enligt planerna.



Fördelar licenser


BSkyB är dessutom delägare i BDB vilket borde underlätta en överenskommelse om interaktiva tjänster. Den brittiska regleringsmyndigheten ITC planerar att välja vilket eller vilka företag som skall få licens för att sända digital-TV via marknätet senare i år.

Många marknadsanalytiker ser BDB som favorit inför ITCs beslut. Först när ITC beslutat om licenstilldelningen kan det även bli klart om interaktiva TV- tjänster skall erbjudas via marknätet.

Göte Andersson