Skriv ut
Storbritannien satsar på massivt genombrott för digital-TV. Subventionerade mottagare skall klara satellit-TV, marknätet och interaktiv-TV.

Telefonbolaget BT, satellitbolaget BSkyB, Midland Bank och japanska elektronikjätten Matsushita har beslutat subventionera hushållens utrustning med mångmiljardbelopp för att driva fram snabbt genombrott för den nya digitaltekniken.



Superburk


De fyra storföretagen har bildat bolaget British Interactive Broadcasting (BIB) och lovar de brittiska hushållen att de inte behöver betala mer än 2 600 kronor för en digital TV-mottagare som klarar mottagning av 200 digitala satellitkanaler, 35 digitala kanaler från marknätet och dessutom Internet med interaktiva tjänster.

Tillsammans skjuter de fyra delägarna in 3,4 miljarder kronor i BIB som skall svara för att de digitala mottagarna blir tillgängliga för Storbritanniens 22 miljoner TV-hushåll.

De stora subventionerna och de interaktiva tjänsterna är helt nya grepp; det har inget annat land i världen provat. Ett av problemen med digital-TV är ju att motivera hushållen att köpa utrustningen.

TV-hushållen kan använda den digitala mottagaren för TV-köp, banktjänster, köp av resor och Internettjänster, inklusive epost.



Klart nästa sommar


BIB räknar nu med att samarbetet och tjänsteutbudet skall godkännas av myndigheterna och bli tillgängligt för de brittiska hushållen sommaren 1998.

En tung beställning av digitala mottagare ger ytterligare eftertryck åt BIB. Satellitbolaget BSkyB beställer en miljon digitala TV-mottagare.

Enligt Financial Times har BSkyB valt Amstrad, Pace, Panasonic och Hyundai som leverantörer, en order värd uppskattningsvis fyra miljarder kronor.

Mottagarna kommer att kunna uppgraderas så att de även klarar marknätets signaler. Det sker med ett PCMCIA-kort. Extrakostnaden för kortet beräknas till 800 kronor.

Den stora nyheten med de digitala mottagarna är dock att de skall klara interaktiva tjänster av olika slag.

- Interaktiv TV ger en ny dimension åt TV-revolutionen i Storbritannien. Omfattningen av de interaktiva tjänsterna och subventionerna av digitala TV- mottagare gör detta mycket attraktivt för abonnenterna, säger Sam Chisholm, VD för BSkyB.

Göte Andersson