Skriv ut
För 7 000 kronor per abonnent ska AT&T utrusta amerikanerna med bredband hem. Medlet är ett nytt, egenutvecklat radionät.

Nätoperatören AT&T planerar bygga ett nytt amerikanskt nationellt lokalt telenät som täcker över 90 procent av de amerikanska hushållen. Det nya nätet baseras på helt ny radioteknik och utbyggnaden kräver investeringar för flera tiotals miljarder kronor.

AT&T anger att det nya radionätet är revolutionerade och har i egen regi utvecklat nätet i största hemlighet under flera år. Det är ett fast installerat radionät som klarar både telefoni och datakom.

Prov ska starta i Chicago senare i år. Men exakt vilka prestanda det nya radionätet får är dock ännu okänt, anger Ericssonkoncernens experter.



Ericsson har inget motsvarande


Det AT&T hittills redovisat innebär att det nya radionätet till en början ger varje hushåll två telefonlinjer och kapacitet för Internettrafik med 128 kbit/s. Hushållen kan behålla befintliga telefonnummer och telefoner.

Den digitala mobiltelefonen kan användas som en trådlös telefon tack vare en lokal basstation i bostaden och då betalas bara lokaltaxa.

- Ericsson har inget motsvarande radionät, säger Jan Wäreby, Ericssons marknadschef för amerikanska mobiltelefonistandarder.

Enligt amerikanska pressuppgifter beräknas kostnaden för nätutbyggnaden till cirka 7 000 kronor per abonnent vilket är betydligt billigare än trådlösningar med motsvarande nättjänster.

- Kostnaden per abonnent låter väldigt aggressiv, säger Wäreby som dock understryker att det ännu är för tidigt att säga om det nya radionätet verkligen kan ge så stora konkurrensfördelar som AT&T anger.



Ericsson kan bli återförsäljare


Det nya radionätet använder frekvenser i 1900-bandet, samma frekvenser som AT&T Wireless nyttjar för sitt nationella mobiltelefoninät. AT&T har radionätslicenser som täcker 93 procent av USA.

AT&T Wireless är Ericssons största kund i USA för mobilnät och Ericsson planerar nu diskutera möjligt samarbete med AT&T om det nya nätet. Enligt Wäreby kan det bli aktuellt att Ericsson säljer nätet på licens till marknader utanför USA.

AT&T är USAs största telebolag och nyheten innebär att man nu tänker konkurrera om lokaltelefoni med de lokala Bellbolagen och telefonbolaget GTE om en marknad värd cirka 700 miljarder kronor per år. USA beslöt avreglera telemarknaden 1996 och lokaltelefoni är den största marknaden där monopolet ännu är kvar.

Göte Andersson