Skriv ut
Det svenska telekombolaget Allgon lanserar i oktober en ny egenutvecklad radiolänk och hoppas på miljardförsäljning. Radiolänken skall användas för trafiken mellan basstationen (BTS) och basstationscontroller (BSC) i mobiltelefonnät.


- Vårt mål är att ta tiotals procent av marknaden, säger Claes Silfverstolpe, ekonomidirektör vid företaget.

Skandiabanken har gjort en företagsanalys och tror att Allgon på sikt skall ta så mycket som 30 procent av världsmarknaden, vilket innebär försäljning på 18 miljarder kronor år 2010.

Om allt går vägen handlar det om ett mycket stort kliv för Allgon. Företagets omsättning var 1,6 miljarder kronor förra året och Allgon har idag ingen försäljning alls av radiolänkar. Företagets viktigaste produkter idag är antenner och så kallade repeatrar för mobilnät. Dessutom har Allgon drabbats senaste året av nedgången på den amerikanska mobiltelemarknaden.

Allgon startar försäljningen av den nya radiolänken i höst, och serieproduktionen drar igång i början av 1999.



Bättre och billigare


Silfverstolpe anger att företagets nya produkt innebär sänkta driftkostnader för nätoperatörerna, det handlar om funktioner som bättre driftövervakning och enklare installationer. Allgon vill inte i detalj redovisa alla nya funktioner förrän lanseringen senare i höst.

Allgon har dock redan varit ute och presenterat sin nya produkt hos några nätoperatörer. Enligt Telia så handlar det dock inte om några revolutionerande förbättringar jämfört med dagens teknik och Ericssons Minilink slås inte ut av Allgons nya produkt. Telia köper idag alla sina radiolänkar för mobilnätet av Ericsson.

Telia har dock beslutat inbjuda till ny upphandling av radiolänkar till mobilnätet och inbjudan går även till Allgon. Det innebär att Telia kommer att jämföra Allgons nya produkt och Ericssons Minilink närmaste året vilket borde ge ett klart besked om vad Allgons konstruktörer presterat.

Totalt finns det i hela världen 15 till 20 leverantörer av radiolänkprodukter av detta slag. Världsmarknaden beräknas vara värd mellan fem och tio miljarder kronor.

Skandiabanken har inte gjort någon bedömning av den nya produkten men anger ändå i sin analys att den kommer att bli en storsäljare. Den analysen grundas i första hand på bedömning av kompetensen hos företagets konstruktörer. Skandiabanken anger att Allgons tekniska experter är bland de främsta i världen inom sitt område.

Göte Andersson