Skriv ut
- I framtiden är det sannolikt att de markbaserade radionäten blir dominerande både för TV- distribution, för interaktiv TV och för andra kommande TV-tjänster, säger Östen Mäkitalo, VD för Telia Research.

Möjligen kommer de nya digitala marknäten att integreras med mobiltelenäten.

Jämfört med de visioner som dominerat i telekomvärlden sedan 80-talets början handlar det nu om ett verkligt paradigmskifte. Då var visionen att byta ut telefonabonnentens koppartråd mot optisk fiber och därmed klara alla telekombehov. Den visionen ser nu ut att spricka. Dessutom erbjuder de radiobaserade systemen mobila tjänster, något som fiberkablarna naturligtvis inte klarar.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. I hela världen finns idag cirka 1 350 miljoner hushåll. Det finns 800 miljoner registrerade TV-hushåll och de får sin TV-signal från dagens analoga marknät. Av dessa är 170 miljoner hushåll anslutna till kabel-TV. Kabelnäten fångar upp signalen från marknätet och skickar den vidare till hushållen. Antalet hushåll med telefonabonnemang i det publika telefonnätet är 400 miljoner. Bland telefonabonnenterna finns också så gott som alla världens hushåll med kabel-TV.



Allt talar för marknätet


När digitaltekniken införs i marknätet är det sannolikt att de flesta av dagens TV-hushåll hämtar sin signal från marknätet, bland annat på grund av marknätets formidabla dominans på dagens TV-marknad. Även om kabel-TV växer och telenätet i ökande grad börjar erbjuda TV-tjänster så är det inte sannolikt att kabelnäten når global dominans bland hushållen.

Experter på teleoperatören Telia, på Teracom (som svarar för distributionen av marksänd TV) och på systemleverantören Ericsson räknar med att de nya digitala sändningssystemen för marknätet tar huvuddelen av världsmarknaden för TV- tjänster. Exakt hur stor andelen blir och för vilka tjänster marknätet blir konkurrenskraftigt återstår dock att se.

Experter hos Ericsson Telecom reser en viktig teknisk invändning; klarar marknätet verkligen beställvideo för alla individuella behov? Kan marknätet byggas ut med tillräckligt små celler och därmed konkurrera med kablarna om interaktiva tjänster?

Ericsson Radio analyserar om marknätet kan konkurrera med mobiltelenäten om mobila tjänster. Marknätet kan klara betydligt högre datahastighet, 5-6 Mbit/s, till abonnenten. Men bara 9,6 kbit/s i andra riktningen med dagens GSM-teknik. Men GSM-systemet skall dock uppgraderas för datakommunikation med 100 kbit/s. Frågan blir då hur stor marknad som blir kvar för den nya generationens mobilnät som klarar 2 Mbit/s?

Göte Andersson