Svenska investerare ger nu klarsignal för en helt ny svensk pumplaser avsedd för fiberoptiska förstärkare. Riskkapitalbolagen European Equity Partner (EEP) och Innovationskapital investerar 38 miljoner kronor i startkapital i företaget Comlase som utvecklar den nya produkten.
Företaget siktar, som Elektroniktidningen tidigare berättat, på miljardomsättning för sin nya pumplaser om några år. Enligt investerarna är det ett av de mest spännande nya svenska företagen inom fiberoptiska komponenter.
- Vi gör bedömningen att Comlase har ett unikt sätt att producera pumplasrar, med relativt hög effekt, låg värmeavgivning och med möjlighet att skala upp produktionen till massproduktion, säger Peder Holm i Innovationskapital till Elektroniktidningen
Innovationskapital anlitade fyra av varandra oberoende vetenskapliga rådgivare från forskarvärlden samt därtill en rad industriella experter. Deras samlade bedömning är att företaget har förutsättningar att lyckas på världsmarknaden.
Innovationskapital har tidigare investerat i flera andra mindre svenska företag som utvecklat komponenter för fiberoptiska transmissionssystem, bland andra Altitun, som köptes av amerikanska ADC för miljardbelopp för några år sedan.
För Comlase innebär beskedet från riskkapitalbolagen att företaget nu kan utveckla sin nya produkt. Det finns resurser för att ta fram en prototyp. Men det blir en utveckling i flera steg innan de slutligen kan starta massproduktion.
- Under detta år skall vi verifiera att prototypen fungerar. Under första halvåret 2002 skall vi verifiera att produkten kan massproduceras. Vi skall också certifiera prestanda. Det finns normer för vilka prestanda som måste klaras för pumplasrar, säger Carsten Lindström som är vd i Comlase.
Under andra halvåret 2002 räknar han med att få ytterligare 70 till 100 miljoner kronor från investerare. Dessa resurser behövs för den första produktionsenheten.
- Vi siktar på att först skaffa maskiner som kan producera 5 000 till 10 000 pumplasermoduler per år. Våra planer innebär att den första produktionsenheten skall tas i drift fjärde kvartalet 2002. Därefter skall vi höja produktionen till 100 000 enheter per år, säger Lindström.
Den viktigaste möjliga kunden i Sverige för Comlase är Ericsson.
- Vi hoppas Comlase lyckas utveckla sin nya pumplaser. Det är bra med en svensk leverantör, säger Leif Stensland, chef för fiberoptiska förstärkare i Ericsson Microelectronics som idag köper pumplaser av andra tillverkare för sina förstärkare.
De två amerikanska komponentleverantörerna JDS Uniphase och SDL har idag cirka 90 procent av den pumplasermarknad som Comlase siktar på.
- Vi gör bedömningen att Comlase har ett unikt sätt att producera pumplasrar, med relativt hög effekt, låg värmeavgivning och med möjlighet att skala upp produktionen till massproduktion, säger Peder Holm i Innovationskapital till Elektroniktidningen
Innovationskapital anlitade fyra av varandra oberoende vetenskapliga rådgivare från forskarvärlden samt därtill en rad industriella experter. Deras samlade bedömning är att företaget har förutsättningar att lyckas på världsmarknaden.
Innovationskapital har tidigare investerat i flera andra mindre svenska företag som utvecklat komponenter för fiberoptiska transmissionssystem, bland andra Altitun, som köptes av amerikanska ADC för miljardbelopp för några år sedan.
För Comlase innebär beskedet från riskkapitalbolagen att företaget nu kan utveckla sin nya produkt. Det finns resurser för att ta fram en prototyp. Men det blir en utveckling i flera steg innan de slutligen kan starta massproduktion.
- Under detta år skall vi verifiera att prototypen fungerar. Under första halvåret 2002 skall vi verifiera att produkten kan massproduceras. Vi skall också certifiera prestanda. Det finns normer för vilka prestanda som måste klaras för pumplasrar, säger Carsten Lindström som är vd i Comlase.
Under andra halvåret 2002 räknar han med att få ytterligare 70 till 100 miljoner kronor från investerare. Dessa resurser behövs för den första produktionsenheten.
- Vi siktar på att först skaffa maskiner som kan producera 5 000 till 10 000 pumplasermoduler per år. Våra planer innebär att den första produktionsenheten skall tas i drift fjärde kvartalet 2002. Därefter skall vi höja produktionen till 100 000 enheter per år, säger Lindström.
Den viktigaste möjliga kunden i Sverige för Comlase är Ericsson.
- Vi hoppas Comlase lyckas utveckla sin nya pumplaser. Det är bra med en svensk leverantör, säger Leif Stensland, chef för fiberoptiska förstärkare i Ericsson Microelectronics som idag köper pumplaser av andra tillverkare för sina förstärkare.
De två amerikanska komponentleverantörerna JDS Uniphase och SDL har idag cirka 90 procent av den pumplasermarknad som Comlase siktar på.
Göte Andersson