Skriv ut
Bilindustrin och konsumentelektronikindustrin i USA siktar nu på telematiktjänster. Målet är att telematik i personbilarna skall bli en ny massmarknad.
Vid årets stora mässa Consumer Electronic Show (CES) i Las Vegas visade General Motors, DaimlerCrysler, bilelektronikleverantörer och dataföretag upp en rad nya telematikprodukter.
 
Först i världen demonstrerade General Motors ett multimediasystem med bildskärm i personbilen som kan hämta ner långfilm och ljudfiler via ett trådlöst nät (IEEE 802.11a) med hastighet upp till 54 Mbit/s.
 
Filmerna lagras på hårddisk och kan sedan visas för de som sitter i baksätet. På fyra-fem minuter kan en långfilm laddas ner. Systemleverantörerna hoppas att videobutiker och bensinstationer på detta sätt skall kunna sälja långfilm.
 
Multimediasystemet har utvecklats av Delphi, som är en stor underleverantör till bilbranschen, i samarbete med Intel. Delphi är därmed bland de första leverantörerna att visa upp ett högkapacitets wlan-system (IEEE 802.11a) för verklig masspridning. Självklart återstår det att se om detta blir en verklig framtidsprodukt.
 
Multimedia
 
Flera leverantörer visade multimediasystem med dvd-spelare, navigationssystem, satellitradioprodukter och radionätprodukter.
 
Ett tydligt besked om vad den amerikanska konsumentelektronikindustrin nu vill är att Consumer Electronic Association (CEA) och bilingenjörernas organisation Society of Automotive Engineers (SAE) skall samarbeta i fortsättningen för att underlätta för telematikprodukterna. Att införa nya telematiksystem i nya bilmodeller underlättas om industrin enas om standarder på en rad områden. Att införa nya telematikprodukter i befintliga personbilar är idag dyrt på grund av höga installationskostnader. Industriorganisationerna diskuterar hur installation och elektronikintegration skall göras så smidigt och billigt som möjligt.
 
- Det som behövs nu är att nätstandarder införs i personbilarna så att konsumenterna kan uppgradera sina bilar med nya funktioner, säger Gary Shapiro, ordförande i den amerikanska branschorganisationen Consumer Electronic Association (CEA).
 
Det stora problemet för elektronikindustrin är svårigheterna att eftermontera telematikprodukter i befintliga fordon.
 
Trots detta var USA-marknaden för eftermonterade telematikprodukter värd 3 miljarder dollar år 2001, det gäller ljudsystem, mobil video och navigationssystem, enligt CEA.
 
Industrin producerade samma år ljudsystem på OEM-basis för ytterligare 2,85 miljarder dollar.
 
Det är denna samlade marknad, med telematik i nya och gamla personbilar, som företagen nu hoppas på. Det finns analytiker och branschexperter som tror den samlade marknaden kan växa till 10 till 20 miljarder dollar per år, anger den amerikanska branschtidningen Electronic Engineering Times.


Göte Andersson