Skriv ut
Operatörerna tvingar tillverkarna att standardisera terminalerna

Världens GSM-operatörer har nu fastställt en minimistandard för datakomtjänster i GPRS/3G-telefoner. De väntar att telefontillverkarna inför den nya standarden i sina nya telefonmodeller inom ett år. Förhoppningen är att utvecklingen för mobila datakomtjänster nu till slut ta fart.
- Jag tror att telefontillverkarna kommer att reagera snabbt. Jag känner inte till någon som vägrar, säger John Hoffman, i GSM Association, till Elektroniktidningen.

Den nya standarden, M-services Fas II, presenterades vid GSM World Congress förra veckan av GSM Association som är världens tyngsta organisation för mobilnätoperatörer med över 600 medlemmar i 174 länder. De allra flesta av världens tunga operatörer är medlemmar, från Europa, Asien och Amerika. Tillsammans har de cirka 70 procent av världens mobilabonnenter.

Den nya specifikationen anger minimikrav för bland annat telefonernas skärm, minneskapacitet, funktioner i knappsatsen, hur datafiler skall laddas ned till mobiltelefoner, vilka filtyper som skall hanteras, bläddrare, säker identifiering (digital signatur), synkroniserad kommunikation, SIM-kort liksom hantering av exekverbar programvara.

Förenklar för tjänsterna

Specifikationen är baserad på en rad redan etablerade standarder. Det riktigt nya är att nätoperatörerna nu bestämt sig för att etablera en verklig industristandard. Fördelen med denna modell är att enskilda operatörer därmed kan veta vilka tjänster de kan lansera eftersom de kan förvänta sig att så gott som alla GPRS/3G-telefoner följer M-services Fas II. Det är detta som operatörerna nu snabbt vill genomdriva.

- Telia Mobile stödjer M-services Fas II. Vi tycker det är bra att operatörerna enar sig om en gemensam standard för vilka datakomtjänster mobiltelefonerna skall klara, säger Jan Karmakar, ansvarig för teknik- och tjänsteutveckling i Telia Mobile.

Hela saken är av central betydelse. GSM-operatörerna behöver en gemensam standard som innebär att i princip alla abonnenter har telefoner som är utrustade för samma mobila datakomtjänster. Annars kommer inte marknaden för datakommunikation att lyfta. Något måste ske. Wap har inte fungerat som förväntat, menar företagens experter.

Det är väldigt svårt även för stora GSM-operatörer att få igenom sina krav gentemot enskilda telefonleverantörer. Bakom M-services står nu GSM Association, världens GSM-operatörer. Tillsammans har de tillräckligt stark ställning för att se till att telefontillverkarna verkligen gör det som behövs, menar man.

För spretigt

Nätoperatörerna är uppenbarligen kritiska mot de många olika alternativ för datakomplattformar som presenterats de senaste åren av Nokia, Ericsson, Microsoft och många fler.

GSM Association menar också att de redan nått stor framgång. Italienska GSM-operatören TIM, en av Europas största mobiloperatörer, rapporterar att de sålt 1,2 miljoner telefoner som följer M-services
Fas I. Siemens, Motorola, Alcatel, Telit och Ericsson har levererat dessa telefoner.

- Jag vill att M-services Fas II skall slå igenom. Om ett år ser vi om det håller, säger Bengt Nordström, vd i konsultbolaget Northstream i Stockholm.

- Ericsson tror verkligen på M-services och att det slår igenom. M-services har starkt stöd bland operatörerna, säger Mats Thorén, presstalesman för Telefonaktiebolaget LM Ericsson.

- Sony Ericsson räknar med att uppfylla kraven i M-services helt och hållet men vi kan inte garantera att vi gör det från april 2003, säger Anders Wästerlid, ansvarig för applikationer i Sony Ericsson, till Elektroniktidningen.

- M-services behövs för att det mobila Internet skall ta fart, säger han.

Göte Andersson