Skriv ut
USA-initiativ vill utöka standarden 802.11a

USA går i spetsen för att etablera en ny global standard för det mobila telematiknät. Målet är att utöka Wlan-standarden IEEE 802.11a så att den även klarar mobil kommunikation i 200 km per timme och kan integreras med 3G-nät och GSM/GPRS.
I USA har arbetet för att klara mobil Wlan-kommunikation pågått sedan slutet av 1990-talet.

1999 beslöt den federala regleringsmyndigheten FCC att frekvensbandet 5,850 till 5,925 GHz skall användas för telematiktjänster. Standardiseringen av detta band har sedan drivits av ASTM International, tidigare känt som American Society for Testing and Materials. ASTM har utarbetat ett förslag till utökning av Wlan-standarden IEEE 802.11a med stöd av ITS America som organiserar amerikanska telematikintressen. USAs transportdepartement har svarat för huvuddelen av kostnaderna för utvecklingsarbetet. Det är förslaget från ASTM som nu överlämnas till IEEE för formell standardisering.

Enligt ITS America har redan flera kretstillverkare tagit fram tvåbandskretsar som klarar både telematikkommunikation i 5,9 GHz-bandet och det vanliga 5 GHz-bandet för Wlan-tekniken 802.11a, bland andra Atheros, Cisco och Intersil. Avsikten är att därmed kunna massproducera billiga terminaler och basstationer som klarar kommunikation med båda dessa standarder. Både fordon och portabla datorer kan utrustas för kommunikation.
Den nya nätstandarden har döpts till Calm (Continuous Air interface for Long och Medium distance) av standardiseringsgruppen TC204 i den globala standardiseringsorganisationen ISO som driver projektet. Det långsiktiga målet är att personbilar, lastbilar, järnväg och andra landbaserade transportsystem i hela världen utrustas med Calm. Marknaden är naturligtvis enorm.

Om de amerikanska planerna går i lås utrustar GM, Ford, Toyota, Nissan, BMW, DaimlerChrysler och Volkswagen nya bilmodeller för telematik enligt den nya standarden från 2007.

- Tidigast 2007 kan Calm införas i stor skala. Jag räknar med att en rad tunga fordonstillverkare utrustar vissa nya bilmodeller för kommunikation enligt den nya ISO-standarden från 2007, säger Knut Evensen, från det norska företaget Q-Free, som arbetar inom både TC204 och IEEE, till Elektroniktidningen.

Trafiksäkerhet och biltullar

I Europa har vägtullstandarden DSRC (Dedicated Short Range Communications) fått bred spridning i flera länder, bland annat Spanien och Frankrike.

DSRC har en räckvidd på cirka 10 meter, 500 kbit/s i nedlänk och 250 kbit/s i upplänk. Calm M5, den nya Wlan-lösningen för mobil kommunikation från TC204, skall enligt förväntningarna klara 6 Mbit/s med räckvidden 300 meter, vilket underlättar för många tjänster som kräver hög bandbredd.

- För Europas vidkommande planerar vi utforma Calm så att den europeiska vägtullstandarden DSRC kan bli en del av Calm, säger Evensen som anger att TC204 söker vägar för att införa Calm i Europa så den passar europeisk industri.

Version två av Calm M5 skall enligt planerna även svara för kommunikation mellan fordon i hög hastighet. Bilarna skall kunna kommunicera snabbt, larm kan skickas till andra fordon i en bilkö vid panikbromsning, anger Evensen.

- Calm är avsedd för alla slag av telematiktjänster. Det handlar bland annat om trafiksäkerhetstjänster, biltulltransaktioner och Internetaccess, säger Evensen.

Standard klar 2006

Arbetet med Calm äntrar nu en viktig fas. IEEE har börjat diskutera en utökning av standarden IEEE 802.11a så att den klarar Calm M5.

- Det finns ett utkast. Jag bedömmer att IEEE kommer utarbeta den nya standarden. Ett första förslag kommer 2004 och slutlig standard kan bli klar 2006, säger Evensen.

- Vårt mål i TC204 är att den nya IEEE-standarden skall bli ISO-standard. TC204 utarbetar nu en nätarkitektur för Calm där den nya IEEE-standarden, 3G-nät och GSM/GPRS-nät skall integreras. Den skall bli klar 2006 enligt våra planer, säger Knut Evensen.

I USA har standardiseringsgruppen starkt stöd för Calm, men motsvarande stöd i Europa saknas idag. Det finns även krafter i Europa som definitivt vill motarbeta ett globalt genomslag för Calm, enligt vad svenska källor uppger för Elektroniktidningen. Europa har idag inte redovisat något alternativ.

- Det finns starka krafter i Europa som tittar på andra lösningar än Calm. Mer kan jag inte säga nu, säger Christer Karlsson, vd för ITS Sweden som organiserar de svenska telematikintressenterna.

- Vi vet inte om Europa stödjer Calm. EU-kommissionen tittar på detta, säger Christer Karlsson, till Elektroniktidningen.

Det blir dock inte enkelt att stoppa Calm M5, den kritiska tjänsten, eftersom den i Europa baseras på 5 GHz-bandet som skall upplåtas för publik användning.

Göte Andersson