Skriv ut
Sätter hård prispress på Europas telefonbolag

I juni offentliggör amerikanska AT&T, ett av världens största telefonbolag, sina planer för billig IP-telefoni i Europa, en tjänst som i USA marknadsförs under namnet Callvantage.
AT&T omsatte 34.5 miljarder dollar 2003. Långdistanstelefoni är företagets viktigaste inkomst. Affärskunderna (AT&T Business) svarade för 25 miljarder dollar. För hushållskunderna (AT&T Consumer) var omsättningen 9,5 miljarder dollar.
Inkomsterna sjunker på grund av ökad konkurrens. Företaget söker tillväxt bland både affärs- och hushållskunder med hjälp av billiga och avancerade IP-telefonitjänster. AT&T har tagit fram egna tekniska lösningar för IP-telefoni.
Den brittiska affärstidningen Financial Times räknar med att AT&T:s IP-telefonilansering kan sätta tryck på Europas dominerande telefonbolag, som brittiska BT och TeliaSonera.
För telefonabonnenterna handlar det i bästa fall om stora prissänkningar för fast telefoni.

- AT&T kommer inom kort att presentera planerna för att erbjuda IP-telefoni (Voice over IP) utanför USA, säger Niall Hickey, talesman för AT&T i Europa, till Elektroniktidningen.

I USA lanserade AT&T Callvantage tidigare i år. Tjänsten är riktad till bredbandsabonnenter. En särskild adapter ansluts till bredbandsuttaget och till adaptern ansluts sedan både telefon och PC. Abonnenter kan ha använda valfri bredbandsteknik - ADSL-modem, kabelmodem eller fiberanslutning.

AT&T är USAs största långdistansoperatör inriktad på telefoni, med ett nät som når alla länder i världen. AT&T har också byggt upp ett eget globalt IP-nät. Just detta ger företaget möjlighet att lansera IP-telefonitjänster i mycket stor skala i många länder och klara trafiken till andra länder på ett sätt som få andra nätoperatörer klarar på egen hand.

Det låga priset är det som gör tjänsten intressant även för Europas hushåll. USA-abonnenterna betalar idag 39,99 dollar per månad (312 kr) för obegränsad nationell och lokal telefontrafik inom USA i det fasta telenätet. De betalar en utlandstaxa på 48 öre per minut till Storbritannien och 72 öre till Sverige.

Europas traditionella telefonbolag har högre priser. TeliaSonera erbjuder idag ingen motsvarande lika billig tjänst i det fasta telenätet för lokal och nationell telefontrafik. TeliaSoneras normala utlandstaxa är 99 öre per minut till Storbritannien och USA. TeliaSonera har dock börjat erbjuda en billigare IP-baserad utlandstaxa till USA och Storbritannien på 70 öre per minut. Många nätoperatörer i Europa har högre taxor än TeliaSonera.

Niall Hickey bekräftar att AT&T kommer att erbjuda IP-telefoni till företagsmarknaden i Europa. Han vill inte kommentera huruvida AT&T även kommer erbjuda billig IP-telefoni till hushållsmarknaden.

- AT&T planerar genomföra prov med IP-telefoni utanför USA på nyckelmarknader under 2004, är allt han säger.

I december 2003 redovisade AT&T sina planer på att erbjuda IP-telefoni globalt till affärskunderna och att under 2004 börja sälja till hushållskunder i storstäder i USA. Hur omfattande ambitioner företaget har på hushållsmarknaden utanför USA är ännu inte offentligt.

Svenska branschexperter varnar dock för att det inte kommer att bli lätt för AT&T att tränga sig in på den stora hushållsmarknaden för fast telefoni i Europa. AT&T behöver partner i varje land, och många operatörer tvekar inför ett samarbete med USA-jätten som vill jobba på sina egna villkor. Å andra sidan har AT&T mycket pengar i kassan. Företaget är på väg att sälja mobiltelefondotterbolaget AT&T Wireless för över 200 miljarder kronor. Detta kan ge resurser för att köpa små lokala billiga bredbandsbolag i Europa.

Göte Andersson