Skriv ut
Brittiska BT hoppas vinna miljoner abonnenter med Bluephone, en telefon som kombinerar trådlös och mobil telefoni med IP-telefoni. BT går därmed i bräschen för en trend där gamla statliga monopoloperatörer utmanar sina yngre mobilkollegor med ny teknik.
När Bluephoneabonnenten närmar sig kontoret eller sin bostad så tar automatiskt det lokala Bluetooth-nätet över telefontrafiken. På kontor och i bostaden finns ADSL-modem anslutna till BT:s bredbandsnät. ADSL-modemen har en Bluetoothbasstation installerad med 60 meters räckvidd. Skiftet mellan GSM-nät och Bluetoothnät sker sömlöst.

Fördelen för Bluephoneabonnenterna är att kunna använda en enda telefon och få lägsta möjliga kostnad. Fördelen för det brittiska telefonbolagen med denna lösning hoppas kunna behålla cirka 20 miljoner telefonabonnenter i sitt fasta telenät. BT köper kapacitet i Vodafones mobilnät vilket innebär att Bluephoneabonnenten får tillgång till ett mobilnät med bra täckning både i Storbritannien och utomlands.
Först i världen ska nu brittiska telefonbolaget BT erbjuda över 20 miljoner brittiska telefonabonnenter en kombinerad telefon som ger billig IP-telefoni i hemmet och på kontoret samt dessutom är en mobiltelefon. Bluephone är namnet på den nya tjänsten.

Bluetoothnät installeras både hemma och på kontoret. I hemmet fungerar Bluephone som en trådlös telefon, utanför hemmet är det en mobiltelefon.

Bluephone är världens mest avancerade storskaliga projekt för att integrera fasta och mobila telenät, det som på engelska kallas fixed-mobile convergence. BT har valt Alcatel, Ericsson och Motorola som systemleverantörer och Alcatel är huvudleverantör. Det nya nätet tas i drift våren 2005, enligt planerna.

BTs lansering är del i en ny global trend där tunga telefonbolag, de gamla monopolen, försöker stärka positionen och behålla sina telefonabonnenter genom att erbjuda en ny och mer avancerad telefontjänst.

Dessa telefonbolag tappar nu alltfler abonnenter och trafik i de fasta telefonnäten gentemot de snabbväxande mobilnäten och Bluephone handlar helt enkelt om en verklig motoffensiv.

BT hoppas på 15 miljarder

Enligt branschuppgifter hoppas BT nå en årlig försäljning för Bluephone på cirka 15 miljarder kronor.

- Ett antal andra telefonbolag planerar att lansera liknande tjänster som Bluephone, bland annat mobiloperatören Orange, ägt av France Telecom. Orange planerar en lansering under 2005, säger Helena Nordman-Knutson, telekomanalytiker på Öhman Fondkommission, till Elektroniktidningen.

BT utarbetar tillsammans med sina systemleverantörer en ny teknisk specifikation kallad UMA (Unlicensed Mobile Access) och målet är helt enkelt att etablera en ny global industristandard för hur mobilnät och fasta nät ska integreras.

I juli redovisade BT även att FMCA (Fixed-Mobile Convergence Alliance) bildas med just BT som ordförande. Andra medlemmar är Swisscom, japanska NTT Com, Korea Telecom och Brasil Telecom.

- Bluephone är helt klart en produkt som kommer att hjälpa fastnätsoperatörer att behålla sina kunder men Bluephone kräver betydande investeringar. Andra nätoperatörer vär- derar nu tekniken, säger Anders Spilling, nätexpert i Telenor.

PTS har inga invändningar

Elektroniktidningen har sökt kommentar från Teliasonera som för närvarande avböjer att redovisa sin uppfattning. Om Bluephone verkligen ger de fördelar som BT räknar med så kan vi vänta att Bluephone blir en mycket kontroversiell fråga i Sverige och Finland, eftersom Teliasonera gynnas.

Statliga regleringsmyndigheten PTS anger att det finns inga juridiska hinder för BT eller Teliasonera att införa Bluephone. Men statliga initiativ kan ändå komma.

- Om de gamla monopolisterna tar fram nya tekniska lösningar som ger dem stora konkurrensfördelar så kan regleringsmyndigheterna kräva att den nya infrastrukturen öppnas även för alla andra nätoperatörer, säger Torsten Lövenholm, PTS, till Elektroniktidningen.

- Så länge någon operatör har 80 procent av marknaden är det inte tillfredsställande, säger Lövenholm.

Ingar Lindholm, Göte Andersson