Skriv ut
Vill ha bättre kontroll på komponentflödet i lastbilstillverkningen

Bilindustrin och Volvo går i spetsen för att införa RFID-tekniken (Radio Frequency Identification) i Sverige. RFID ska ge bättre kontroll på komponentflödet från leverantörerna till sammansättningsfabrikerna.
För bilindustrin blir 2005 pilotprojektens år. 2006 kan man börja införa tekniken. 2007 kan sedan utvecklingen ta fart i större skala. Så ser bildindustrins experter på den förväntade utvecklingen.

De senaste åren har amerikanska försvarsdepartementet (DoD), varuhuskedjan Wal-Marts och europeiska varuhuskedjor redovisat ambitiösa planer för att införa RFID snabbt och i stor skala.

Bilindustrins experter är kritiska till dessa optimistiska planer, en bedömning som rimligen har stor relevans. Bilindustrin svarar för 46 procent av RFID-marknaden i USA, enligt svenska experter.

Det finns frekvenser tilldelade för RFID och standarder har utvecklats. Bilindustrin efterlyser dock tillämpningsstandarder som passar just bilindustrin.

I Sverige har bilindustrins organisation Odette Sweden startat arbetet för att införa RFID.


Enskilda lastbärare (som transportpallar) eller produkter märks med en RFID-etikett som skickar sin egen identitet till en radiomottagare. Kontrollen av mottagna produkter kan därmed automatiseras, vilket spar pengar.

- Vi räknar med att utvärderingen som underlag för beslut om storskaligt införande av RFID finns framme innan hösten 2005, säger Stina Apel, Volvo Technology, till Elektroniktidningen.

- Det finns stort intresse i bilindustrin att införa RFID men företagen vill nu först prova RFID under väl definierade förutsättningar. Går allt vägen under dessa prov är det sedan möjligt att införa tekniken på de områden där vi ser att det är lönsamt, säger Stina Apel.

En av de viktigaste frågorna för Volvo är att verkligen verifiera att läsbarheten för RFID-etiketterna är tillräckligt hög. Branschexperter anger att den amerikanska varuhuskedjan Wal-Mart bara nått cirka 70 procents läsbarhet när företaget infört RFID i stor skala, och det är en alldeles för låg siffra.

- Volvo vill nå en betydligt högre läsbarhet för att vi ska vara nöjda, säger Stina Apel.

Volvo Lastvagnar har beslutat genomföra ett prov i Göteborg. Det gäller bränsletankar som levereras till lastbilsfabriken i Göteborg.

Bränsletankarna levereras på en lastbärare, ett så kallat rack. Varje rack ska utrustas med en RFID-etikett. När racket anländer till lastbilsfabriken i Göteborg så svarar en gaffeltruck för avlastningen. Trucken är utrustad med RFID-läsare som via truckdatorn hämtar ID-information från varje rack.

Truck avläser automatiskt

ID-uppgiften skickas direkt vidare via WLAN till Volvo Lastvagnars datasystem. Varje enskild tank är avsedd för en viss lastbil och är märkt med chassinummer och artikelnummer. Tack vare det nya systemet vet fabriken säkert vilka bränsletankar som kommit.

Med traditionella streckkodsetiketter går det inte att skapa en automatisk ankomstkontroll. Den RFID-teknik som Volvo valt har upp till två meters räckvidd från gaffeltrucken och därmed finns förutsättningar för att automatiskt inhämta informationen.

En annan fördel med den nya tekniken är att det går att hålla ordning på hur många rack som finns tillgängliga och hur ofta de används. Därmed blir det möjligt att arbeta med förebyggande underhåll och reducera skadevolymen på lastbärarna.

Volvo Lastvagnar har totalt 11 000 rack och varje rack kostar cirka 10 000 kronor, totalvärdet är tillsammans cirka 100 miljoner kronor. Företaget har dessutom en rad andra lastbärare där RFID-tekniken kan införas om tekniken presterar vad man hoppas.

Göte Andersson