Skriv ut
Sverige anses duktigt på design, kvalitetstänkande och intelligenta produkter. Varför inte slå ihop allt detta och profilera oss som ett nordiskt designcenter som kan utveckla intelligenta produkter åt världsmarknaden? Det menar Mats Lundberg, vd på konsultföretaget Prevas.

 

Sverige är i dag ett välmående välfärdsland mycket tack vare världsledande företag som Ericsson, Saab, Volvo med flera.
Alla dessa företag grundar sig på ingenjörer med goda tekniska idéer som dessutom vågat sig på att vara affärsmänniskor och nytänkande entreprenörer.

Men de senaste årtiondena har någonting hänt. Den globala konkurrensen är numera stenhård. Länder som USA, Kina och Indien utexaminerar 20 gånger fler ingenjörer än Sverige. Ett Sverige där ingenjörsyrket hamnar långt ner på önskelistan bland de unga. De ingenjörer som kommer från våra högskolor saknar ofta det affärsmässiga intresset och den entreprenöriella glöden.

Så den stora frågan är om vi överhuvudtaget har någon chans på den globala marknaden som teknikland eller om det är dags att satsa på turism och såpoperor i stället? Svaret är ganska enkelt, vi måste hitta det som är unikt för oss.

Vi är redan innovativa på den tekniska nivån. Däremot är vi ljusår från exempelvis USA när det gäller innovativ affärsutveckling. Amerikanerna har ofta låg teknisk innovationshöjd men är suveräna på att göra affärer. I Sverige är det tvärtom – vi är duktiga på tekniken men alltför blygsamma när det gäller att sälja oss själva och våra tekniskt innovativa produkter.

Så – vilken fantastisk möjlighet vi har! Det är dags för en mer framåtlutad inställning. Här kan vi alla göra en insats. Regeringen genom att justera skatteregler och se över arbetslagar. Universitet och högskolor genom att sätta affärsmannaskap på ordinarie schema. Vi inom IT- och elektronikbranschen genom att satsa på nytänkande affärsutveckling och med stolthet berätta om det vi gör och säljer.

Nischen då? Sverige anses duktigt på design, kvalitetstänkande och intelligenta produkter. Varför inte slå ihop allt detta och profilera oss som ett nordiskt designcenter som kan utveckla intelligenta produkter åt världsmarknaden? Vi har alla chans att bli pionjärföretag i det nya svenska teknikundret. Antar du utmaningen?