Skriv ut

Jan Tångring:
Oövervakad självkörning lättare än det låter 
Japanska biltillverkaren Honda blir först med att kunna stoltsera med en förarassistansfunktion på den nivå som kallas SAE 3 – oövervakad självkörning. Ett teknikgenombrott? Nej. Tricket är att bara ta hand om krypkörning i motorvägsköer. Så fort kön lättar måste människan ta tillbaka kontrollen.

Japanska självkörande bilar måste ha denna dekal på bakrutan.

I mars nästa år släpper Honda en ny modell av sin lyxbil Legend. Här finns flärdfulla funktioner som GPS-kopplad klimatkontroll, 17-högtalarsystem på 710 watt och solglasögonkompatibel head-up-display. 

Något helt nytt – en milstolpe enligt Hondas reklam – är att det dessutom ligger en resursförare i beredskap i instrumentbrädan för att ta över ratten när körningen blir långtråkig. Närmare bestämt kan resursföraren ta över i en specifik situation: när bilen hamnar i en seg bilkö på motorvägen.

Men bara då. Det är det enda uppdrag resursföraren vågar ta, och det enda som trafikmyndigheten gett sitt tillstånd till. Och detta endast givet att det är klart väder och att hastigheten är låg.

Funktionen kallas ”Traffic Jam Pilot”.  För några år sedan var det Audi som hoppades att kunna introducera extraförare för trafikstockningar i sin modell A9. Men företaget tvingades till slut att ge upp planerna efter återkommande förseningar. 

Audi hänvisade till att myndigheterna inte tillät funktionen och nyheten denna vecka handlade just om myndighetstillstånd. Honda meddelar att det fått japanska myndigheters tillstånd att använda en Traffic Jam Pilot.

Ett extra villkor är att bilen med hjälp av förarövervakning ska kunna avgöra om människan är i tillstånd att ta över kontrollen av fordonet. Om inte ska bilen ska kunna stanna på ett säkert sätt. 

För att ansvar ska kunna utkrävas i efterhand ska en logg sparas över de senaste sex månaderna alternativt de senaste 2500 körtillfällena. Dels loggas vem som körde och dels loggas tillfällen då föraren underlät att ta ratten trots att det var hens tur.

SAE 3-körning, som oövervakad självkörning kallas, innebär att människan och bilen turas om att sitta vid ratten. Båda tar det fulla ansvaret när det är deras tur. Den andra kan läsa en bok eller gå i viloläge under tiden. 

Dagens självkörnings-AI har dock inte den erfarenheten att den vågar ansvara för avancerad körning. 

Så ta Hondas marknadsföring med en nypa salt. Ja, Honda blir först med stämpeln SAE 3. Men den tekniska utmaningen för detta är mindre än för de SAE 2-funktioner som flera bilmärken har idag – även Honda – där bilarna kan köra sig själva i högre hastigheter och i fler trafiksituationer. 

Det är just därför de bara är SAE 2-funktioner – för att de är så svåra att ingen vågar göra dem utan övervakning. 

En fälla som många går i är att tänka att SAE-nivåerna anger svårighetsgrad. Men de anger grad av autonomi – hur många delar av köruppgiften som fordonet tar hand om. Skalan sträcker sig från nivå 0, den passiva baksätesföraren som bara kan ge återkoppling, till nivå 5, yrkesföraren som kan köra överallt i alla väder.

Ytterligare ett villkor från de japanska myndigheterna är att bilen har ett klistermärke fäst vid baksidan av fordonet. Det cyanfärgade märket – kan cyan kanske bli självkörningens färg? – sitter dock där permanent och signalerar inte att självkörning pågår. 

En indikator motsvarande en övningsskörningsskylt är något som kommunikationsforskare föreslagit som en lämplig signalering för att självkörning pågår. Övriga trafikanter kan då ta sig i akt för eventuella märkliga vägbeteenden.