Skriv ut

Hans Eric Melin:
Många år innan bil-
branschen kan följa Apple 

Apple ska ha hundra procent återvunnen kobolt i sina batterier senast 2025. Det är ett djärvt mål. Det är också ett rimligt mål. 

Rimligt eftersom det faktiskt är möjligt. År 2025 kommer det att finnas återvinningsbara litiumjonbatterier i bärbar elektronik till en volym som motsvarar cirka 57 procent av vad som sätts på marknaden samma år.

Detta enligt Circular Energy Storages senaste prognos.

Det är djärvt eftersom det är en plan som endast en verkligt stark och dedikerad aktör kan fullfölja. Men om det finns någon som skulle kunna göra det är det kanske världsledaren Apple, känd för ständiga innovationer.

Apple använder redan idag återvunnen kobolt i sina ­batterier. Det finns för övrigt även i de flesta batterier av typen LCO (litium­koboltdioxid) även om det är svårt att säga den exakta andelen.

Marknaden för bärbar elektronik är hyfsat mogen idag:

Den ser ut ungefär som marknaden för blybatterier. Men idag är marknaden nästan gömd bakom den snabba elbilsutvecklingen, vilket bidrar till att många inte har förstått att bärbara batterier snart kan tillverkas i ett slutet kretslopp.

En annan icke oväsentlig detalj är att bärbara batterier inte vuxit i storlek lika mycket som elbils­batterierna. Batteriet i en Iphone 3G från 2008 har en kapacitet på 1 150 mAh. I motsvarande Iphone från 2020 har kapaciteten förvisso ökat till 2 227 mAh men väger nästan lika mycket som 12 år tidigare.

Smarttelefonerna är ett bra exempel på att effektivitet och laddbeteende kan vara lika viktigt som att göra batteriet i sig större. Särskilt när tillgången till material är en kritisk faktor.

Jag är helt säker på att elbilarna kommer att se samma utveckling som smarttelefonerna.

I nuläget går vi i västvärlden dock i precis motsatt riktning: för att få ihop material till en VW ID3 skulle du behöva återvinna mellan tre och fyra E-Golf-batterier. Det, tillsammans med faktumet att vi nu sätter mer än 100 gånger fler elbilar på marknaden än för 10 år sedan och att batterierna håller längre än bilarna, gör att det kommer att dröja decennier innan biltillverkare kan göra samma utfästelse som Apple.

Såvida branschen inte börjar innovera mer inom laddning och batteriutnyttjande och därmed möjliggör mindre batterier som kräver mindre kritiska material naturligtvis. Det om något skulle göra branschen mer cirkulär.