Skriv ut
ANNA WENNBERG:
Var ABB – bejaka passionen
Sverige sitter på en enorm innovationskraft. Landet påstås vara ett av världens mest kreativa och innovativa. Och tittar man närmare på den svenska exporten så kommer en imponerande del från mode, design, musik, reklam, dataspel, film och tv-produktion – branscher som alla är likställda med en stor dos kreativitet.

Samtidigt har vi en mängd smarta utvecklare här i landet. Skype, Spotify och Klarna är alla bevis på det.

Tydligt är att nyfikna och kvicka konsumenter banar väg för smarta startup-idéer att växa till succéer. Men det går att vända på steken. Mobiltelefongiganten Apple är ett föredöme när det kommer till att dra nytta av kreativa utvecklares hjärnor. Tidigt ledde företaget dem till Appstore – därefter har även andra företag följt i samma spår.

Klassiska industriföretag har däremot historiskt sällan lyckats fånga upp de snabbfotade entreprenörerna. Tvärtom skräms eldsjälarna bort av tröga miljöer som snarare styrs av riskminimering, besparingsprogram och börskurser, än passion och nyskapande.

Det här är en mentalitet som ABB beslutat att ändra på. Inspirerat av medicinteknikföretaget Astrazeneca, som genom sin satsning Bioventurehub i Göteborg knyter till sig unga företag inom bio- och medicinteknik, har nu ABB sjösatt Synerleap i hjärtat av företagets forskningscenter i Västerås (se länk).

Synerleap har främst två syften. Här får startupföretag, som ABB väljer ut, under 18 månader en gräddfil till koncernens olika affärsområden liksom företagets kunder. De får också nyttja robotlabb och annan infrastruktur för sin utveckling.

I skrivande stund har 13 nykomlingar fått passerkort. På sikt finns plats för 25. Gemensamt för de flesta är att de utvecklar produkter kring uppkopplat, artificiell intelligens och/eller virtuell verklighet – hyperheta tekniktrender som ABB hoppas kunna omsätta i sin strävan att leda den industriella digitaliseringen.

Det andra syftet med Synerleap är att ge ABB en energikick. Genom att bjuda in entreprenörskulturen i de egna lokaler vill företaget hitta nyckeln till hur det kan jobba för att snabbt lösa problem.

Det ABB nu gör visar en enorm respekt för det lilla företaget, och människorna bakom. Det är ovanligt.

Tvärtom är många industriföretag närmast ohyfsade mot den yngre generationen. Till studentmässor på svenska tekniska högskolor skickas ofta oinspirerande företagsrepresentanter eller HR-folk som inte kan förklara vad företaget verkligen utvecklar. Inspirationen, passionen och glöden lyser med sin frånvaro.

Men dagens unga lockas inte av nonchalanta kolosser som tror att stort är likställt med attraktivt. De vill ha svängrum, bli sedda och se möjligheter.

När konkurrensen om innovatörerna nu ökar i och med intelligenta satsningar som ABB:s tillväxthub kan man hoppas att fler följer efter. Bland vinnarna märks sannolikt de storföretag som kliver ner från piedestalen för att kroka arm med de nybakta.