Skriv ut
När de två första dagarna av Productronica i München summeras är betyget väl godkänt. I varje fall om man frågar utställarna. Däremot är det glest mellan större produktnyheter.

- Titta här säger Hans-Erik West som säljer lödugnar från tyska Rehm.

Han halar fram ett papper som är fullklottrat med namn på personer som varit inne och pratat med honom  i montern.

Exakt hur många affärer det kommer att leda till går dock inte att säga.

- Men det fnns ett uppdämt investeringsbehov. Bara i år har vi sålt elva ugnar.

Tongångarna från Lars Pettersson på Scanditron som för dagen står i Orbotechs monter är likartade.

- Vi har mellan 40 och 50 svenska kunder som är nere så det är full fart hela tiden.

Senast det begav sig 2003 lockade mässan 42 700 besökare varav knappt 500 var svenskar. Än finns inga officiella besökarsiffror men det känns trångt i gångarna. Däremot går det redan nu att slå fast att antalet utställare är lika stort som senast, cirka 1500, varav åtta från Sverge.

Ett av dessa är Skultuna Flexible som ställer ut för första gången. Företaget är kanske mest känt för sina mässingsljusstakar och sin hushållsfolie men faktum är att en tredjedel av omsättningen kommer från elektronikrelaterade produkter.

Företaget tillverkar flexlaminat med olika kombinationer av bärare och ledarskikt. Laminaten, som ser ut som tjocka rullar med hushållsfolie, om än i andra färger, används bland annat till mobiltelefonantenner och mobiltelefonhögtalare. Fram tills nu har företaget i första hand haft nordiska kunder men man vill bredda basen.

- Det har gått bra så här långt, säger Richard Odén på Skultna Flexble.

- Vi vet faktiskt inte hur vi ska värja oss mot alla som är intresserade, säger han och skrattar.

Även Mats Magnell på Mydata är positiv. Företaget har lanserat ett helt nytt produktområde på Productronica: en bläckstrålebaserad screentryckare. Satsningen är lite som att kasta sig ut från en klippavsats med en hängflygare, det kan dubbla omsättnngen på några års sikt men det kan också sänka företaget. Men Mats Magnell är optimistisk, som sig bör.

- Intresset har vart stort och jag räknar med att vi kan sälja 50 maskner nästa år.

Med en prislapp på 2,7 miljoner kronor lär MY500, som screentryckaren kallas, i så fall kunna göra Mydata till ett miljardföretag inom några år.

Mydatas screentryckare kan bli banbrytande, men annars är det dåligt med större produktlanseringar även om många har filat lite på produkterna.

Hur det går för Mydata ska vara osagt men däremot lär den Ethernetbaserade teststandarden LXI vara här för att stanna. Den lanserades visserligen för ett drygt år sedan som en ersättare till GPIB och VXI, men på Productronica fnns det LXI-loggor på många av test- och mätföretagens montrar. Desstom är det första gången som många av företagen visar upp fungerande LXI-produkter.