Skriv ut
Det ser ut att bli ett relativt bra år för kontaktdonsindustrin, åtminstone till en början. Enligt Bishop & Associates växer marknaden med 7,5 procent i år.
Kontaktdonsanalytikerna på Bishop & Associates har intervjuat cheferna för alla de stora kontaktdonstillverkarna, och säger sig ha fått en entydig bild av hur affärerna under 2006 ska gestalta sig. Branschen har en god höst bakom sig, med månadsvisa ökningar mellan 10 och 15 procent sedan augusti, jämfört med året innan. De tillfrågade industriledarna tror på tvåsiffrig tillväxt även under våren, och mellan 5 och 10 procent under hösten.

Mobiltelefoni är den marknad som växer mest. Telefonerna väntas dra 15 procent mer kontaktdon än i fjol, och infrastrukturmarknaden i samma storleksordning tack vare draghjälp från 3G-installationer. Andra tillväxtmarknader i år är civilflyg och den militära sektorn. Bilelektronik tros inte växa särskilt kraftigt, bara 3-5 procent.

Kina är, föga överraskande, den region som spås kraftigast tillväxt, med drygt 20 procent. Kina kan därmed nästa år passera Japan och inta tredjeplatsen efter USA och Europa. I dessa regioner väntas marknaden inte växa mer än 3-5 procent.

Analytikerna påpekar att kontaktdonsindustrin följer variationerna i halvledarbranschen, om än med ett par månaders fördröjning och mindre amplitud. Och eftersom halvledarorganisationen SIA i år spår en tillväxt på 7,9 procent så tror Bishop på cirka 7,5 procents tillväxt för kontaktdonen.

Analytikerna påpekar att de flesta kundbranscher verkar rulla på bra, så höjda råvarupriser pekas därför ut som det största hotet mot tillväxten. Priserna på plastråvara, koppar och andra metaller väntas öka med 3-6 procent. Bishop menar därför att komponentköparna kan förvänta sig prisökningar kring 3-4 procent.