Skriv ut
Konsumenternas medvetenhet om Bluetooth fortsätter att öka. I snitt vet 73 procent vad Bluetooth är, vilket är en ökning från 60 procent för ett år sedan.
Det är intresseorganisationen Bluetooth SIG som låtit genomföra undersökningen som görs för tredje året i rad. Studien omfattade 2100 personer i åldrarna 18 till 70 år i USA, Storbritannien, Tyskland, Japan och Taiwan.

Och precis som förväntat ökar allmänhetens medvetenhet om Bluetooth. Högst är den i Europa, där 88 procent känner till den trådlösa standarden. I USA vet lite drygt hälften av de tillfrågade vad Bluetooth är. Där är istället den trådlösa datastandarden 802.11, som marknadsförs under beteckningen Wi-Fi, mer välkänd.

I dagsläget tillverkas runt 10 miljoner Bluetootheneheter per vecka. De flesta hamnar i mobiltelefoner och headset. Under fjolåret godkände organisationen 852 Bluetoothprodukter från 358 tillverkare.
Hur många som använder Bluetooth ger dock studien inget svar på.