Skriv ut
Med stöd av Vinnova och i samarbete med hela Sveriges bilindustri drar Chalmers igång ett säkerhetscentrum på Lindholmen i Göteborg. Centret har blivit lovat anslag på 30 miljoner kronor om året i tio år.
Sveriges ledande position inom trafik- och fordonssäkerhet ska vässas än mer, och då krävs innovationer där olika delar av samhället samarbetar och delar på viktigt kunskap. Allt från databaser om olyckor till konstruktörs- och forskarkompetens behövs. Så förklarar Chalmers avgående rektor Jan-Eric Sundgren satsningen i ett pressmeddelande.

Lindholmen är redan idag ett nav för mycket av svensk bilsäkerhet - här sitter bland annat större delen av Volvo Cars elektroniksäkerhetsutveckling. Även Volvo AB är partner i centret, liksom Saab Automobile, Scania, Autoliv, Ericsson och Telia Sonera. Även en del mindre företag, som Epsilon High Tech och Sicomp deltar, liksom Fordonskomponentgruppen och försäkringsbolaget Folksam.

Förutom Chalmers deltar även Göteborgs universitet och forskningsinstituten Imego och SP i satsningen. Från statens sida finns jämte Vinnova även Vägverket och Väg- och Trafikinstitutet med.

Staten, näringslivet och akademin satsar vardera 10 miljoner kronor om året i tio år, vilket innebär att centret får totalt 300 miljoner kronor. Chef blir Anna Nilsson-Ehle, förr vd för vetenskapscentret Universeum i Göteborg. Hon har tidigare jobbat med krocksäkerhet för Volvos personbilar.

Invigningen sker den 7 juni. Som vanligt när det gäller bilindustrin är pådraget rejält - såväl näringsminister Thomas Östros som Vinnovas generaldirektör Per Eriksson är på plats då, liksom representanter för de flesta av partnerna.