Skriv ut
Förvars- och rymdkoncernen Saab planerar att expandera de närmaste åren – men inte i Sverige. Istället är det en internationell satsning som gäller. Standardhårdvara kombinerat med allt mer mjukvara är också en stark trend inom militärindustrin fastslår Pontus de Laval, teknikchef på Saab, när han frågas ut av Elektroniktidningens Adam Edström i Heta Stolen på Electronix.
–    Försvarsindustrin blir allt mer lik den civila industrin. Den blir mer internationell istället för skyddat nationell, säger Pontus de Laval.

Han pekar på att konsolideringen inom försvarsbranschen också leder till att företagen blir mer internationella - och större. Volymerna måste upp för att balansera investeringarna.

–    Av de nya order vi tar in går 70 procent på export. Om fem år kommer vi att vara betydligt större och då kommer kanske 80 procent av våra affärer att ligga utanför Sverige, säger Pontus de Laval.

Samtidigt tror han att det kommer att vara väldigt svårt att sätta militära krav på system i framtiden. Det blir för dyrt.
 
–    Vissa civila tillämpningar är lika besvärliga som de militära, säger han.

Framför sig ser han istället att Saabs system kommer att innehålla en ökande andel mjukvara, samtidigt som mer och mer av hårdvaran blir standardiserad. Högfrekvenssidan kommer däremot även fortsättningsvis att vara oerhört viktig inom Saab.
 
–    ¬Vi satsar starkt på elektronikutveckling inom högfrekvenssysten, som sensorer och radarsystem. När signalerna däremot hamnar i datorerna är det standardhårdvara som gäller, säger Pontus de Laval.

En stolthet inom Saab idag är den egna obemannade helikoptern Skeldar, en fyra meter lång och 150 kg tung skapelse som via en dator kan styras med 100 km aktionsradie. Den ska demonstreras för militära kunder i höst.

Jämfört med ett stridsflygplan innehåller Skeldar väldigt lite elektronik. Fast den ligger också utanför ett stridsflygplans horisont både pris- och tillämpningsmässigt. Ett system går att få för några tiotals miljoner per styck. Militärt kan Skeldar användas för spaning och rekognoscering, men den kommer även att introduceras för civila tillämpningar.

–    Ja, våra mindre obemannade farkoster kan komma att användas för exempelvis inspektion av kraftledningar eller kustbevakning.

Annars upptar det nätverksbaserade försvaret mycket av Saabs energi. Företaget samarbetar med Ericsson, IBM och Boeing i ett stort FMV-finansierat projekt där målet är att ta fram ett ramverk för hur man kopplar samman system till integrerade enheter.

Saabs köp av Ericsson Microwave ser han också som positiv. Här gäller det nu att hitta och utveckla synergieffekter.