Skriv ut
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv utvecklar en säkerhetselektronik där sensorerna för bilens  stabiliseringssystem integreras med krockkuddarnas elektronik. Företaget säger sig vara först i världen med denna förenklade elektronik som i framtiden tros kapa systemkostnaden radikalt.
Autoliv har fått ett kontrakt som innebär att företaget ska utveckla elektronik som kombinerar ESC-systemet (electronic stability control) med krockkuddeselektroniken i bilen. Vem kunden är framgår inte, men Autoliv hävdar att tekniken kommer att finnas i bilmodeller från och med år 2009.

-    Många biltillverkare är intresserade av vårt system och våra konkurrenter kommer säkert att försöka ta efter oss så snart de kan. Detta kontrakt kan därför bli början på en ny trend där aktiva bilsäkerhetssystem, som ESC, integreras med passiva system som krockkuddar och säkerhetsbälten, säger Steve Fredin, Autolivs tekniske direktör i ett pressmeddelande.

Numera förses allt fler bilar med elektroniska stabiliseringssystem som hjälper föraren att behålla kontrollen över fordonet när det uppstår situationer som gör att bilen är på väg att välta. Många nya bilar har också krockkuddegardiner som skyddar när stabiliseringssystemet inte räcker till för att förhindra en voltning.

Hittills har krockkuddesystemet och stabiliseringssytemet haft sina egna rotationssensorer och elektroniska styrenheter med exempelvis mikroprocessorer, kretskort, reservström och höljen. Nu tar Autoliv bort alla dubblerade funktioner vilket sänker systemkostnaden rejält. Samtidigt förenklas kabeldragning och installation något som också bidrar till lägre tillverkningskostnader för bilföretagen.