Skriv ut
ImageTillsammans med ATG, Boxer, Nokia, SVT/UR, Sveriges Radio och Telenor drar statliga Teracom idag igång ett tre månader långt fältförsök där 400 personer får testa mobil-tv.
– Vår förhoppning är att kunna erbjuda kommersiella tjänster under 2007. Men det förutsätter att våra politiker tar frågan på allvar och fattar ett snabbt beslut om tillståndsgivning och frekvenstilldelning, annars är risken stor att Sverige hamnar på efterkälken när det gäller mobil tv, säger Teracoms avgående bd Bengt Broman i ett pressmeddelande.

Företaget är dock inte först med att testa mobil-tv. Sedan en tid är både Telia och Tele2 igång med egna försök som dock är mindre omfattande.

Teracoms test kommer att pågå i drygt tre månader och under den perioden kommer 400 deltagare att få testa direktsänd tv och radio i mobilen i Stockholms innerstad och i Sundbyberg. 13 tv-kanaler och tre radiokanaler ingår i utbudet. Två av radiokanalerna är unika webbkanaler och sänds inte i det ordinarie FM-utbudet.

Urvalet av konsumenter ska vara ett tvärsnitt av mobiltelefonanvändarna i Sverige, med en viss betoning mot teknikälskare, så kallade early adopters.

– Teracom bygger öppna nät för många intressenter för att därmed inte utesluta några konsumenter. säger Bengt Broman.

För programinnehållet står ATG, Boxer, SVT/UR och Sveriges Radio. Testet kommer att genomföras på Nokias plattform (Nokia Mobile Broadcast Solution 3.0 för DVB-H) och deltagarna kommer att använda Nokias N92.

Teracom ansvarar för nätet, utsändningen samt drift av plattformen. Kontakter med användarna och kundtjänst tar Telenor och Boxer hand om under testperioden. Utvärderingen och urvalet av testpiloter genomförs av analysföretaget MMS (Mediamätning i Skandinavien).

Utbudet kommer att bestå av både fri-tv och betal-tv. Frikanalerna som kommer att sända är SVT1, SVT24, TV4, samt radiokanalerna SR P1, SR P3 Star och SR Sisuradio. Betalkanalerna som sänder är ATG Live, BBC World, CANAL+ Sport, Discovery Channel, Disney Channel, Eurosport, Kanal 5, MTV Shorts, Star och The Voice.