Skriv ut
Lika rent ljud som i en ljudstudio, fast i bilen. Från MP3 eller cd. Det lovar JVC med den nya tekniken Digital Power Station.
I morgon är det officiell premiär för Digital Power Station, en teknik som kaxigt utlovar en revolution inom billjud. Premiären sker i New York, närmare bestämt i en bilstereo från JVC kallad KD-S100.

Ingenjören bakom det hela, Tony Bongiovi, utlovar att ljudet från MP3- eller cd-spelare ska ha studiokvalitet i bilen.

- Högtalare är väldigt primitiva saker. Men med digital teknik kan vi komma runt det problemet, säger Bongiovi till nyhetsbyrån AP.

Bakom ligger avancerad digital signalbehandling, och åratal av experimentell utveckling. Mycket förenklat anpassas ljudet till omgivningen genom något som kan beskrivas som omvänd equalizer. Därtill alstras ett rikt och distorsionsfritt basljud genom något som Bongiovi kallar "virtuell subwoofer".

Bongiovi byggde först en analog prototyp, stor som ett kylskåp, till sin studio för ändamålet. Med hjälp av en konsult trycktes tekniken sedan in i en standard-DSP från Freescale, som nu alltså sitter i JVCs bilstereo.

Men att installera denna stereo hursomhelst går inte för sig. DSP:ns algoritmer har 120 olika parametrar som måste optimeras för varje bilmodell. Programmeringen görs via en cd som skickas ut till de bilhandlare som har JVCs välsignelse att sälja härligheten. Priset är ändå inte alltför oöverkomligt - mellan 700 och 1000 dollar inklusive installation.

- Inställningarna är så precisa att kombimodellen av Ford Focus har andra parametrar än standardmodellen, säger Bongiovi till AP.

Tony Bongiovi är något av en legend i studiokretsar. Han har jobbat med artister som Stevie Wonder, Marvin Gaye, Jimi Hendrix och Led Zeppelin. Därtill är han som namnet antyder släkt med Jon Bon Jovi, vars skivor han även producerat. Som ljudingenjör har han också jobbat med de flesta stora tv-nät i USA, och även med motljud i rymd- och flygindustrin.

Framöver har han planer på att använda tekniken även för hemmabioanläggningar och högtalare inbyggda i platta tv-skärmar.

JVC siktar i första hand på den amerikanska marknaden med denna produkt. När och om den ska börja säljas i Sverige är inte känt.