Skriv ut
Sony drar igång ett fristående dotterbolag som ska satsa på skärmtypen FED, Field Emission Display. Moderbolaget fokuserar därmed än hårdare på OLED som morgondagens skärmteknik.
Bland alla de olika teknologier som väntas konkurrera om morgondagens bildskärmar har Sony varit pådrivande för två - OLED (Organic Light Emitting diodes) och FED (Field Emission Display). Företaget har en längre tid uppenbarligen haft en större tro på OLED, något som accentueras än mer då nu FED-tekniken sätts i ett eget bolag med namnet Field Emission Technologies, FET, skriver nyhetstjänsten Techweb.

Formellt startas det nya bolaget måndagen den 18 december. Sony ska äga 36,5 procent och en japansk riskkapitalbolag ska äga resten av bolaget, som värderas till 22 miljoner dollar på startdagen.

FED-tekniken bygger på matriser av kolnanorör där ett antal sådana rör bygger upp minimala "tjock-tv" (katodstrålerör, CRT). Skärmarna kan byggas bara några millimeter tunna, och bildåtergivningen ligger väldigt nära katodstråleskärmarna.
FED-skärmar slipper också problemet med "döda pixlar" som LCD-skärmarna har, eftersom varje bildpunkt i en FED-skärm bombarderas med elektroner från ett flertal emittrar (kolnanorör).

I teorin kan FED göras både strömsnålare och billigare än dagens LCD- och plasmaskärmar. Än så länge finns dock bara prototyper framme. Sony säger att man har en fungerande 20-tums prototyp i sitt forskningslabb.

Det nya bolaget får 18 månader på sig att bevisa sin duglighet. Därefter ska Sony bestämma sig för om man vill behålla sin andel, sälja den eller köpa tillbaka hela bolaget.