Skriv ut
ImageEn grupp veteraner från före detta LGP Allgon (numera Powerwave) har tagit upp kampen med sin gamla arbetsgivare om antenner till mobilnäten. En marknad som uppskattas vara värd mellan fyra och fem miljarder dollar årligen.
– Vi siktar på att växa från en försäljning på 20 miljoner kronor under fjolåret till 100 miljoner kronor i år, säger Torbjörn Kämpe, vd vid Täbyföretaget Cellmax, till Affärsvärlden.

Cellmax grundades år 2001 av Gregor Lenart, som tidigare utvecklat basstationsantenner på Allgon. Den antenn han nu tagit fram ska vara 50 procent effektivare än konkurrenternas lösningar. Med en effektivare antenn kan varje cell göras större. Alternativt kan man minska effekten som matas in i antennen.

– Det ger ungefär motsvarande potentiella besparingar som följd. Den högre förstärkningen ökar också nettotrafiken i nätet för operatören vilket betyder högre intäkter, säger Torbjörn Kämpe till Affärsvärlden.

För att klara tillväxten ska antalet anställda öka från åtta till mellan 15 och 20 mot slutet av året. Cellmax har också förstärkt styrelsen inför expansionen. Man har rekryterat Ericssonveteranen Per Arne Sandström som bland annat varit operativ chef och haft ansvaret för Ericssons stora bantning från över 100 000 anställda till strax under 50 000.

Dessutom har Peter Ekelund gått in som styrelseordförande. Han har ett förflutet som grundare av Bredbandsbolaget och är idag partner i det amerikanska riskkapitalbolaget Baker Capital.

Marknaden för mobiltelefonantenner domineras av det tyska privatägda företaget Kathrein med en årlig försäljning på 12 miljarder kronor. Tvåa är amerikanska Andrew. Powerwave, som är trea, säljer för cirka fem miljarder kronor.

Elektroniktidningen skrev om Cellmax och dess teknik första gången 2004, se artikel (länk) .