Skriv ut
Hela 87 procent av de som provat mobil-tv i Sverige gillar tjänsten, och 89 procent är villiga att betala mellan 10 och 100 kronor i månaden för direktsänd mobil-tv. Det är några av slutsatserna från Teracoms provsändningar.
Image
Spel på hästar var en tillämpning i Teracoms mobil-tv-test.
Under tre månader har 400 personer i Stockholm och Sundbyberg fått möjlighet att prova direktsänd tv i mobilen. De har försetts med en för ändamålet lämlig mobiltelefon – Nokia N92 – som kunnat ta emot 13 kanaler som sänts i det av Teracom uppbyggda provnätet, byggt på DVB-H-utrustning från Nokia.

Teracom, den statliga operatör som står för radio- och tv-sändningar i Sverige, har låtit analysföretaget MMS fråga ut dem som provat tjänsten. Undersökningen visar att abonnenterna vill ha stort utbud av såväl traditionell tv som möjlighet att själv hämta program efter tycke och smak. Ett fast månadspris med obegränsat tittande upplevs som en bättre affärsmodell än att betala per minut eller program. På kravlistan står också god täckning – även i tunnelbanan – samt bra kvalitet på både ljud och bild.

Underhållning, tidsfördriv och att hålla sig uppdaterad anges som de tre viktigaste skälen att se på tv i mobiltelefonen.

Teracom drar slutsatsen att mobil-tv är en attraktiv tjänst för den svenska marknaden.

– Vi står redo att erbjuda marknaden mobil-tv. Testet visar att tekniken fungerar och att efterfrågan finns, säger Ulf Gustafsson, Teracoms marknadsdirektör, i ett pressmeddelande.

Han stöder sig på den del av undersökningen som visar vad kunderna är villiga att betala. Av de tillfrågade sa 57 procent att de var beredda att betala 10-40 kronor per månad, och 32 procent att 50–100 kronor var OK. 11 procent ville inte betala något för tjänsten.

Teracom vill inte ge någon prognos för när en kommersiell tjänst skulle kunna vara igång. En sådan kräver att Post- och Telestyrelsen tilldelar frekvenser för ändamålet, och huruvida ett sådant beslut ska tas vet ingen ännu. Lennart Ivarsson på Teracom konstaterar också att en kommersiell mobil-tv-tjänst inte nödvändigtvis ska bygga på DVB-H.

– Vårt provnät har fungerat bra, men vi har inte låst oss vid någon teknik, säger han till Elektroniktidningen.

Provnätet hade 11 basstationssajter, vilket enligt Ivarsson räckte för bra mottagning såväl ute som inomhus i hela Stockholms innerstad samt i Sundbyberg. Dock inte i tunnelbanan.

– En kommersiell tjänst skulle behöva lite fler sajter, säger Ivarsson.

Förutom Teracom och Nokia deltog även Sveriges Radio, SVT, Telenor, Boxer och ATG i försöket.