Skriv ut
ImageSony Ericsson ökade försäljningen med 47 procent och tog marknadsandelar med förstärkta marginaler. Företaget har nu över 8 procent av världsmarknaden, enligt egen uppgift. Vinsten mer än dubblerades jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Under första kvartalet i år sålde Sony Ericsson 21,8 miljoner telefoner, till ett snittpris av 134 euro. Totalt stannade försäljningen på 2,9 miljarder euro, vilket gav en vinst före skatt på 362 miljoner euro. Marginalen översteg 30 procent.

Det är urstarka siffror, inte minst i skenet av de senaste dagarnas rapporter från konkurrenterna Nokia, Motorola och LG.  Visserligen har snittpriset per mobil gått ner även för Sony Ericsson, men 134 euro - ned från 149 motsvarande kvartal i fjol -  är bättre än Nokia som snittade 89 euro, en nergång från 103 euro i fjol. Att man lyckats öka bruttomarginalen ett par tiondels procentenheter är onekligen också ett styrkebevis.

Ett skäl till att Sony Ericsson lyckas hålla ett högre snittpris är att man inte följt Nokia och Motorola i deras satsningar på riktigt billiga mobiler för marknader som Indien, Kina och Afrika. Vd Miles Flint och andra inom Ericsson har otaliga gånger påpekat att användarna i fattiga länder vill ha - och i många fall är beredda att betala för - en mobiltelefon med fler funktioner än de grundläggande. Detta eftersom det fasta nätet ofta är så dåligt utbyggt att mobilen är enda möjligheten att kommunicera. Och då är sådant som Internetaccess, FM-radio och musikspelning ännu viktigare att integrera i mobilen.

Motorolas kursändring torde stärka Sony Ericsson i sin uppfattning. Motorola har det senaste året försökt ta marknadsandelar till varje pris, inte minst med lågprissatsningar, men det har straffat sig. Man har tvärtemot ambitionerna tappat marknadsandelar, och därtill vänt vinst till förlust.

Ändå kommer Sony Ericsson att satsa ännu hårdare på Asien framöver, då främst Indien där man står i begrepp att låta kontraktstillverkarna Flextronics och Foxconn dra igång mobilproduktion.

Det goda resultatet gör att Sony Ericsson kommer att betala 848 miljoner euro vardera till sina föräldrar Sony och Ericsson under 2007.