Skriv ut
Chalmers ställer, likt KTH, upp i Shell Eco Marathon. Starten går om en vecka på Nogaro-banan i Frankrike och den göteborgska prototypbilen Turbo Vera väntas köra 100 mil på en liter.
Tävlingen Shell Eco Marathon har många år på nacken. Tanken är att utmana teknologer världen över att bygga en bil som kan köra så långt som möjligt på minimalt med bränsle. I fjol tog de båda svenska tekniska högskolorna, Chalmers och KTH, med tävlingskonceptet i sin utbildning.

På Chalmers har 11 teknologer jobbat med att utveckla Turbo Vera, en energisnål skapelse som ska vara klar nu på måndag. Bilen ska delta i delgrenen för prototypbilar.

– Till skillnad från andra delgrenar har vi väldigt fria tyglar. Vår bil är droppformad, långsmal, har tre hjul och ganska extrema linjer. Den som kör halvligger, säger Magnus Andersson, teknolog och medtävlare.

Bilen Turbo Vera har ett lättviktschassi av kolfiber och en del aluminium. Den väger ca 40 kg och kräver 40-50 Watt för att hålla 30 km/h. Det motsvarar ungefär en vanlig glödlampa i effektförbrukning.

Idéerna till bilen är hämtade från Nasa och från förra årets bil.

–  Vi har studerat ideer om strömlinjeformning som Nasa tog fram i början av rymdprogrammen och använt oss av dessa idéer när vi utvecklat vår bil, säger Magnus Andersson.

Just nu pågår ett intensivt arbete med att sätta ihop de sista delarna på Turbo Vera, så att bilen kan visas upp i sin helhet på Chalmers på måndag.