Skriv ut
Till år 2011 tror analyshuset Isuppli att marknaden för IPTV-utrustning ska ha ökat till 22 miljarder dollar, från fjolårets 7 miljarder. Isuppli pekar ut Ericsson som ledande i ansträngningarna att positionera sig för denna marknad.
Tack vare köpen av Marconi, Redback, Entrisphere och Tandberg Television har Ericsson positionerat sig som en komplett IPTV-leverantör, skriver Isuppli i en färsk analys. Att vara komplett är viktigt, menar analyshuset, eftersom kunderna - operatörerna - är oerfarna på området och därför helst vill köpa allt från en leverantör.

Isuppli konstaterar dock att Ericsson är långt ifrån ensamt i sin ambition. Motorola, Cisco och Nortel har också gjort ett antal affärer på området.

Motorola har köpt tre bolag - Netopia, Tut Systems och Vertasent - samt ingått en strategisk allians med ECI Telecom för ändamålet. Cisco är inne på samma spår genom köpen av Scientific Atlanta, Linksys och Arroyo. Nortel har inte varit lika aktiv på företagsköp, men har ett utvecklingsavtal med företaget NDS kring samutveckling av programvara för IPTV.

De nyligen fusionerade telejättarna Alcatel-Lucent och Nokia-Siemens vill förstås också ha ett ord med i IPTV-laget. Isuppli spår att dessa bolag kommer att göra flera uppköp av teknikbolag inom IPTV under det kommande året. Främst kommer det att handla om bolag inom "middleware", beställvideo och videokodning.

Image
Enligt Isuppli hägrar 22 miljarder IPTV-dollar år 2011