Skriv ut
ImageMedan andra mässor sakta krymper fortsätter Productronica, som är världen största mässa för elektronikproduktion, att attrahera allt fler besökare och utställare. När mässan slår upp portarna den 13 november står drygt 1500 utställare redo att ta emot rekordmånga besökare.
– Att vi kan hålla utställar- och besökarantal uppe beror på att vi marknadsför mässan över hela världen och särskilt i Asien dit mycket av produktionen flyttat, säger Thomas Rehbein som är ansvarig för affärsutveckling på Messe München.

Man kan annars lätt förledas att tro att den asiatiska upplagan av Productronica skulle kannibalisera på den tyska upplagan men så är inte fallet enligt Thomas Rehbein.

– Den fungerar som en aptitretare för asiaterna. Ta Siemens till exempel. De har en monter på kanske 120 kvadratmeter i Asien men hela 1000 kvadratmeter i München.

För att hålla ställningarna införde mässan en sektion om nano- och mikroteknik för två år sedan. Nya sektioner denna gång är tryckt elektronik, grön elektronik och solceller.

Dessutom anordnas ett antal seminarier och paneldebatter för att ytterligare stärka attraktionskraften.

I år spår mässledningen att 41 procent av besökarna och 28 procent av utställarna kommer från utlandet. Båda siffrorna ökar sakta.

Productronica pågår i fyra dagar med start den 13 november och arrangörerna hoppas på över 44 000 besök. Det är något mer än när det senast begav sig för två år sedan. I siffran ingår inte utställare eller monterbyggare men å andra sidan så räknas man som besökare flera gånger om man stannar mer än en dag.

I snitt spenderar besökarna 1,2 dagar på mässan. För ett antal år sedan låg siffran på 1,6 dagar men i takt med att antalet utländska besökare ökat har besökstiden sjunkit.

År 2005 ställde elva svenska företag ut och mässan registrerade 674 besök av svenskar.
I skrivande stund har en handfull svenska företag bokat monter, det är bland annat Mydata, J-Kem och Optilla Instruments